in

Chipsy domowe, zdrowa alternatywa dla popularnej przekąski

Chipsy to ulubiona przekąska dzieci i dorosłych. Warto zrobić je samodzielnie by uniknąć nadmiernej ilości tłuszczu czy innych niezdrowych dodatków. Chipsy domowe są nie tylko smaczne i znacznie zdrowsze ale też proste w wykonaniu. Możemy je tradycyjnie usmażyć na oleju ale także przygotować w piekarniku czy mikrofalówce. Pieczone chipsy można przygotować z użyciem minimalnej ilości tłuszczu. Nie trzeba zresztą ograniczać się tylko do chipsów ziemniaczanych. Wiele warzyw i owoców można podać w tej formie zarówno pieczone jak i np. suszone. Chrupiące plasterki można przygotować z wielu produktów i na wiele sposobów.

Chipsy domowe, wersja tradycyjna

Najbardziej zbliżone do produktu, który możemy kupić w sklepie będą chipsy domowe z ziemniaków smażone w głębokim oleju. By uzyskać cienkie plasterki ziemniaki należy pokroić obieraczką do warzyw. Jeśli użyjemy większej ilości ziemniaków należy je umieścić w zimnej wodzie, by te, które pokroimy jako pierwsze nie ciemniały. Osuszone talarki smażymy w głębokim oleju i układamy na papierowym ręczniku, by odciągnął nadmiar tłuszczu. Gdy są gorące dodajemy ulubione przyprawy. Możemy je tylko oprószyć solą ale także dodać inne zioła w zależności od naszego gustu i wyobraźni. Polecamy ostrą paprykę, tymianek oraz granulowany czosnek.

chipsy domowe

Chipsy domowe z minimalną ilością tłuszczu

Jeśli chcemy znacznie bardziej ograniczyć ilość tłuszczu przygotowujemy chipsy w piekarniku. Z samymi ziemniakami postępujemy podobnie tnąc je na cienkie talarki obieraczka do warzyw. Jednak w przypadku gdy robimy dietetyczne chipsy pieczone przyprawy dodajemy przed włożeniem ich do piekarnika. Zioła lub wybrane przyprawy i sól mieszamy z niewielka ilością oleju, oliwy lub roztopionego masła. Tak przygotowane krążki wykładamy na blasze z nieprzywierającą powłoką lub wyłożoną papierem do pieczenia. W zależności od grubości talarków rozgrzewamy piekarnik do 220-250 stopni. Chipsy z piekarnika będą gotowe po około 10 minutach –trzeba je oczywiście obserwować. Zanim je wyłożymy odczekajmy chwilę, by nabrały chrupkości. Podobnie możemy przygotować chipsy z innych warzyw, szczególnie dobrze sprawdzają się korzeniowe np. buraków, selera lub marchwi.

Chipsy domowe z owoców, zdrowa alternatywa

Doskonałe w smaku i zdrowe są chipsy jabłkowe. W zasadzie ich nie pieczemy ani nie smażymy tylko suszymy. Podobnie można też zrobić chipsy z innych twardych owoców lub z warzyw korzeniowych (marchew, burak, seler). Najprościej jeśli posiadamy dehydryzator. Jeśli jednak go nie posiadamy pokrojone w cieniutkie plasterki owoce (lub warzywa) suszymy w piekarniku. Jest to dość proste lecz czasochłonne ponieważ np. chipsy jabłkowe przygotowujemy kilka godzin susząc jabłka w piekarniku rozgrzanym do 70 stopni (drzwiczki powinny być uchylone), a potem jeszcze dosuszamy na wyżej temperaturze – 100 stopni przez około godziny. Szybszą metodą jest upieczenie jabłek w piekarniku rozgrzanym do 160 stopni około pół godziny. Po upieczeniu są miękkie ale odstawione szybko nabierają pożądanej chrupkości.