Chipsy domowe, zdrowa alternatywa dla popularnej przekąski

Chipsy to ulubiona przekąska dzieci i dorosłych. Warto zrobić je samodzielnie by uniknąć nadmiernej ilości tłuszczu czy innych niezdrowych dodatków. Chipsy domowe są nie tylko smaczne i znacznie zdrowsze ale też proste w wykonaniu. Możemy je tradycyjnie usmażyć na oleju ale także przygotować w piekarniku czy mikrofalówce. Pieczone chipsy można przygotować z użyciem minimalnej ilości tłuszczu. Nie trzeba zresztą ograniczać się tylko do chipsów ziemniaczanych. Wiele warzyw i owoców można podać w tej formie zarówno pieczone jak i np. suszone. Chrupiące plasterki można przygotować z wielu produktów i na wiele sposobów.

Chipsy domowe, wersja tradycyjna

Najbardziej zbliżone do produktu, który możemy kupić w sklepie będą chipsy domowe z ziemniaków smażone w głębokim oleju. By uzyskać cienkie plasterki ziemniaki należy pokroić obieraczką do warzyw. Jeśli użyjemy większej ilości ziemniaków należy je umieścić w zimnej wodzie, by te, które pokroimy jako pierwsze nie ciemniały. Osuszone talarki smażymy w głębokim oleju i układamy na papierowym ręczniku, by odciągnął nadmiar tłuszczu. Gdy są gorące dodajemy ulubione przyprawy. Możemy je tylko oprószyć solą ale także dodać inne zioła w zależności od naszego gustu i wyobraźni. Polecamy ostrą paprykę, tymianek oraz granulowany czosnek.

chipsy domowe

Chipsy domowe z minimalną ilością tłuszczu

Jeśli chcemy znacznie bardziej ograniczyć ilość tłuszczu przygotowujemy chipsy w piekarniku. Z samymi ziemniakami postępujemy podobnie tnąc je na cienkie talarki obieraczka do warzyw. Jednak w przypadku gdy robimy dietetyczne chipsy pieczone przyprawy dodajemy przed włożeniem ich do piekarnika. Zioła lub wybrane przyprawy i sól mieszamy z niewielka ilością oleju, oliwy lub roztopionego masła. Tak przygotowane krążki wykładamy na blasze z nieprzywierającą powłoką lub wyłożoną papierem do pieczenia. W zależności od grubości talarków rozgrzewamy piekarnik do 220-250 stopni. Chipsy z piekarnika będą gotowe po około 10 minutach –trzeba je oczywiście obserwować. Zanim je wyłożymy odczekajmy chwilę, by nabrały chrupkości. Podobnie możemy przygotować chipsy z innych warzyw, szczególnie dobrze sprawdzają się korzeniowe np. buraków, selera lub marchwi.

Chipsy domowe z owoców, zdrowa alternatywa

Doskonałe w smaku i zdrowe są chipsy jabłkowe. W zasadzie ich nie pieczemy ani nie smażymy tylko suszymy. Podobnie można też zrobić chipsy z innych twardych owoców lub z warzyw korzeniowych (marchew, burak, seler). Najprościej jeśli posiadamy dehydryzator. Jeśli jednak go nie posiadamy pokrojone w cieniutkie plasterki owoce (lub warzywa) suszymy w piekarniku. Jest to dość proste lecz czasochłonne ponieważ np. chipsy jabłkowe przygotowujemy kilka godzin susząc jabłka w piekarniku rozgrzanym do 70 stopni (drzwiczki powinny być uchylone), a potem jeszcze dosuszamy na wyżej temperaturze – 100 stopni przez około godziny. Szybszą metodą jest upieczenie jabłek w piekarniku rozgrzanym do 160 stopni około pół godziny. Po upieczeniu są miękkie ale odstawione szybko nabierają pożądanej chrupkości.


Komentarze

Komentarze do tego artykułu zostały wyłączone

Najczęściej czytane dziś

Może Cię zainteresować

×