Najzdrowszy, najbardziej odżywczy rodzaj sera. Niestety, ciągle mamy go za mało w swojej diecie

Polacy lubią ser, jemy go nawet do 12 kg w ciągu roku. Najczęściej sięgamy po ser żółty typu Edam, Gouda, Radamer czy Tylżycki. Pojawia się też niekiedy parmezan czy grana padano, ser cheddar, camembert, mozzarella czy feta. Jest jeszcze wśród nas wielu amatorów serków topionych. Bardzo rzadko natomiast spożywamy sery kozie i owcze. Który ser jest najzdrowszy? Rozwiewamy wątpliwości!

Sery-Pyszności; Foto:Canva

Jak wybrać najlepszy ser?

Sery to uniwersalny dodatek do sałatek, kanapek czy deserów. Główną ich zaletą jest wysoka zawartość wapnia, witamin z grupy B szczególnie witaminy B12 i białka. W sklepach znajdziemy różne rodzaje, które będą się od siebie znacznie różnić, ilością wymienionych składników, ale również ilością tłuszczu i procesem dojrzewania.

Jeśli chcemy wybrać najlepszy ser, musimy zwrócić uwagę na kilka rzeczy w składzie. Po pierwsze, skład powinien być krótki. A jedyne „dozwolone” dodatki to te naturalne. Natomiast główną bazą powinna być duża zawartość białka, mała ilość soli i brak cukru oraz konserwantów.

Sery-Pyszności; Foto:Canva

Który ser jest najzdrowszy?

Najlepszy ser powinien być wyprodukowany z najlepszej jakości składników. Do takich zaliczamy mleko kozie i owcze. Ser kozi i owczy to nasi bezkonkurencyjni zwycięzcy. Obydwa z wymienionych rodzajów mleka mają bardzo dużą wartość odżywczą. Mleko kozie zawiera nieco więcej cynku, żelaza i manganu w porównaniu z mlekiem krowim. Dodatkowo znajdziemy w nim większą zawartość witamin z gr.B i wit.D.

W popularnych supermarketach dostaniemy już ser kozi bez problemu. Najlepiej szukać sera koziego z takim składem: pasteryzowane mleko kozie, sól, kultury bakterii kwasu mlekowego i podpuszczka mikrobiologiczna.

Sery-Pyszności; Foto:Canva

Mozzarella lepsza niż sery żółte?

Mozzarella to ser, który jest dużo lepszym wyborem niż zwykły ser żółty np. Gouda. Czemu? Zawiera zazwyczaj ok. 24 g białka na 100g, czyli bardzo porównywalnie jak duża ilość serów żółtych. Jednak jest zdecydowanie mniej kaloryczny i tłusty. U osób, które się odchudzają, może być to przydatna informacja. Najlepiej szukać mozzarelli z następującym składem: mleko, sól, bakterie fermentacji mlekowej, podpuszczka mikrobiologiczna.

Jeśli masz ochotę na camembert, podsyłamy nasz przepis: 


Komentarze

Komentarze do tego artykułu zostały wyłączone

Najczęściej czytane dziś

Może Cię zainteresować

×