Dietetycy zachęcają i biją na alarm. A wciąż Polacy omijają jedną z najzdrowszych ryb

Najzdrowsza ryba, którą polecają dietetycy jest również jedną z tańszych i najbardziej dostępnych. Wielu Polaków nie docenia jej właściwości.

Nie od dziś mówi się, że w naszej diecie częściej powinny gościć ryby. Wiele osób odstrasza ich wysoka cena i często niska dostępność. Dietetycy polecają jeden gatunek, który dostaniesz bez problemu w Polsce i nie wydasz na to fortuny.

Czy ryby są zdrowe?

W 2021 roku statystyczny Polak zjadł w ciągu roku 14 kg ryb. Chociaż ta ilość zwiększyła się w porównaniu do poprzednich lat, to wciąż pozostajemy w tyle za resztą Europy i poza zaleceniami WHO. Prawdziwymi entuzjastami ryb są Dinowie, Szwedzi i Estończycy- spożywają ponad dwukrotnie więcej. Można jednak zaobserwować trend, który cieszy dietetyków- wybieramy mądrze i coraz częściej.

Najzdrowsza ryba- Pyszności

Najzdrowsza ryba- Pyszności

Ryby to źródło łatwo przyswajalnego białka, witamin D i B12, jod oraz żelaza. Są również bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które są pomocne przy profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak miażdżyca, nadciśnienie czy choroby serca. Wspomagają też naszą pamięć i zmniejszą ryzyko udaru mózgu.

Najzdrowsza ryba według dietetyków

Gatunków ryb jest naprawdę sporo. W ofercie sklepów rybnych i marketów znajdziesz zarówno ryby słodko-, jaki i słonowodne. Chociaż wiele osób bez wahania sięga po najpopularniejszego łososia, to jest pewien gatunek, którego nie doceniamy na co dzień.

Najzdrowsza ryba- Pyszności

Najzdrowsza ryba- Pyszności

Śledzie to jedne z najmniej docenianych ryb na naszych stołach. To błąd! Chociaż należy do ryb tłustych, to nie zawiera za dużo kalorii- w 100 gramach śledzia znajdziesz ich zaledwie 160. Dzięki temu jest smacznym i zdrowym zamiennikiem mięsa dla osób, które chcą ograniczyć kalorie. Są również bogatym źródłem witaminy A, E oraz D. Tej ostatniej zawierają ponad dziesięciokrotnie razy więcej niż mleko. Śledzie należą też do ryb o niskiej zawartości rtęci. Mają też więcej kwasów omega-3 niż sardynki, pstrągi czy makrele. Dietetycy radzą- włącz je do swojej diety!

Podczas zakupów warto zwrócić uwagę na to, czy ryby posiadają certyfikat zrównoważonego rybołówstwa MSC. Jest to gwarancja, że połów odbył się w sposób przyjazny dla środowiska.

Zobacz przepis na śledzia z marchewką na naszym kanale YouTube


Komentarze

Komentarze do tego artykułu zostały wyłączone

Najczęściej czytane dziś

Może Cię zainteresować

×