O jakiej porze najlepiej jeść obiad? Dla większości z nas nie jest to oczywiste

Obiad to „środkowy” posiłek w ciągu w dnia, który w założeniu powinien być najbardziej obfity. Często pomijany lub zostawiany na ostatnią chwilę. Jaka jest na niego najlepsza pora?

Wpływ na, to kiedy jemy obiad bardzo często, ma nasz styl życia – między innymi praca, którą wykonujemy. Niektórzy z nas mogą sobie pozwolić na zrobienie przerwy obiadowej w wybranym przez siebie czasie. Natomiast inni uzależnieni są od narzuconego grafiku.

Najważniejsze jest to, abyśmy spożywali jedzenie o stałych porach. Jest to istotne dla utrzymania prawidłowego rytmu dobowego, który kieruje naszym organizmem. Więc pod kątem zdrowotnym wiele badań mówi o tym, że jedzenie obiadu wcześniej niż 15:30 ma wiele pozytywnych skutków zdrowotnych. Warto wiec nie zwlekać ze zjedzeniem tego posiłku i nie zostawiać go na ostatnią chwilę. 

Obiad-

Zdrowy talerz-Pyszności; Foto: Canva

Jak skomponować pełnowartościowy posiłek?

Ważniejsze od pory jest to, jak będzie skomponowany nasz posiłek – zwłaszcza w przypadku obiadu. Jeśli mówimy o kolacji, warto zjeść ją najpóźniej 2 godziny przed snem. Warto stosować zasadę „talerza zdrowego żywienia” przy przygotowywaniu swojego obiadu.  Połowę naszego talerza powinny zajmować warzywa i owoce, a odpowiednio po 25% produkty zbożowe oraz produkty białkowe. Produkty zbożowe najlepiej wybierać pełnoziarniste. Przy produktach białkowych warto zmniejszyć częstotliwość spożywania mięsa, a zwiększyć spożycie nasion roślin strączkowych oraz ryb. Wybierając produkty będące źródłami tłuszczu, warto częściej sięgać po roślinne niż zwierzęce. Doskonałym źródłem zdrowych tłuszczów są oleje roślinne, orzechy, pestki i nasiona.

Obiad-Pyszności; Foto: Canva

Obiad-Pyszności; Foto: Canva

Zbilansowany obiad

Przykładem zbilansowanego posiłku będzie podanie upieczonej ryby, skropionej cytryną i oliwa wraz z młodymi ziemniakami i połowa talerza sałatki z zielonych warzyw. Taka kompozycja produktów, które zawierają wszystkie wymienione makroskładniki, jest bardzo istotna pod kątem późniejszego podjadania, ponieważ gwarantuje zapewnienie nam dłuższej sytości. Często „będąc na diecie”, rezygnujemy z węglowodanów takich jak chleb czy makarony, czy kasze i ograniczamy tłuszcze do minimum, bo przecież są takie kaloryczne! To naprawdę nie jest konieczne! Warto jeść regularnie i zwracać uwagą na to, co ląduje na naszym talerzu.

Wypróbuj nasz przepis na pyszny obiad w słoiku:


Komentarze

Komentarze do tego artykułu zostały wyłączone

Najczęściej czytane dziś

Może Cię zainteresować

×