NewsyKażdy miał kiedyś te szklanki w swoim domu. Prawdziwy kawałek historii

Każdy miał kiedyś te szklanki w swoim domu. Prawdziwy kawałek historii

Każdy miał kiedyś te szklanki w swoim domu. Prawdziwy kawałek historii
Ewa
01.04.2022 10:01, aktualizacja: 25.11.2022 13:50

Szklanki z koszyczkiem – metalowym uchwytem – relikt z PRL. Gdzie kupić? Co je wyróżniało? Kiedy myślę o herbacie u babci, to koniecznie w cienkich szklankach z ozdobnym, metalowym koszyczkiem. Chociaż jest to już powoli relikt przeszłości, to w wielu domach korzysta się z nich do dzisiaj.

Obraz

Szklanki z historią – metalowe uchwyty

Cienkie szkło to oszczędność, więc nic dziwnego, że takie szklanki cieszyły się popularnością w czasach PRL. Niestety, przez to błyskawicznie się nagrzewały i podniesienie ich gołymi rękami stawało się praktycznie niemożliwe. Z pomocą przyszły koszyczki, które nie dość, że pozwalały spokojnie wypić kawę lub herbatę, to jeszcze stanowiły element dekoracyjny.
Były częstym podarunkiem dla młodych małżeństw, które wyprowadzały się "na swoje". Gościnna pani domu dołączała do nich również spodeczek, na który można było odłożyć łyżeczkę, którą wcześniej słodziło się (oczywiście cukrem "Kryształ") gorący napój.

Obraz

Szklanki z koszyczkiem zaczęły znikać z polskich domów w latach 90. Błyskawicznie chciano zastąpić relikt PRL czymś nowym. Chociaż były one często bardzo ładne, z bogato zdobionymi koszyczkami, które stanowiły piękną dekorację stołu, to coraz bardziej wygryzały je szklanki z arcorocu i później wszelkiego rodzaju kubki i kubeczki.

Obraz

Ciężko je dostać. Szklanki z PRL

Teraz kupienie takich szklanek z koszyczkiem z PRL prawie graniczy z cudem. Żadne zakłady w Polsce nie produkują już cienkich szklanek z koszyczkiem, więc pozostaje jedynie szukanie ich z drugiej ręki, w sklepach retro i na serwisach typu Allegro.
Kiedy następnym razem babcia zaserwuje Ci mocną, parzoną kawę w szklance z koszyczkiem – doceń, że trzymasz w rękach prawdziwą pamiątkę z przeszłości ;)

Obraz
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także