NewsyIle cukru znajduje się w najpopularniejszych produktach? Jego ilość może podnieść ciśnienie

Ile cukru znajduje się w najpopularniejszych produktach? Jego ilość może podnieść ciśnienie

Cukier w jedzeniu - Pyszności; foto: Canva
Cukier w jedzeniu - Pyszności; foto: Canva

02.12.2022 10:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Spożywany w nadmiarze cukier może mieć naprawdę poważne konsekwencje. Z tym problemem boryka się cała cywilizacja, a co gorsza - zmiany kierunku na lepszy dalej nie widać. Wszechobecny cukier w jedzeniu to cichy zabójca. Z tego artykułu dowiesz się, w jakich produktach jest go najwięcej. 

Hiperglikemia, miażdżyca, choroby nerek, układu nerwowego, nadwaga... to tylko ułamek z potwornych skutków nadużywania cukru. Następstwa nieodpowiedzialnej diety dotykają coraz młodszych ludzi. Niestety, ciężko się temu dziwić.

Istnieją dwie przyczyny tego zjawiska. Jego spożycie zwiększa wydzielanie neuroprzekaźników odpowiadających za dobre samopoczucie - serotoniny i dopaminy. To z kolei sprawia, że po pewnym czasie mózg domaga się tej nadmiernej dawki i to w sensie fizycznym, a nie, jak mogłoby się wydawać, psychicznym.

Cukier w jedzeniu - Pyszności; foto: Canva
Cukier w jedzeniu - Pyszności; foto: Canva

Kolejną przyczyną nadużywania cukru jest to, że znajduje się on w znakomitej większości produktów kupowanych w sklepie. I nie jest to kwestia delikatnego ,,dosłodzenia" przekąski z półki. Ilości cukru w niektórych artykułach dosłownie wołają o pomstę do nieba. Oto najgorsze z nich.

Cukier w jedzeniu i piciu - produkty, których należy unikać jak ognia.

Woda smakowa

Niechęć picia wody przez dzieci często bywa usprawiedliwieniem dla kupna smakowych wersji tego napoju. To błąd, przez który ,,karmimy" organizm potomków ponad 3 łyżeczkami cukru na 250 ml płynu.

Ketchup

Niepozorny produkt, którego zawartość cukru to zło w czystej postaci. W każdej łyżce (15 g) ketchupu znajduje się 1/2 łyżeczki cukru. Połączenia parówek z ketchupem to naprawdę słaby pomysł.

Desery mleczne

Serki homogenizowane i jogurty owocowe, czyli tak zwana przekąska na mały głód, to od 2 do 4 łyżeczek cukru na każde 100 gramów produktu. A, jak wiemy, cukier to nie jedyny składnik serków, który powinien zapalać w nas lampkę ostrzegawczą.

Płatki śniadaniowe

Pomyśleć jeszcze, że niektórzy do zupy mlecznej z płatkami wsypują jeszcze cukier... W 30 gramach płatków znajdują się ponad 2 łyżeczki cukru.

Cukier w jedzeniu - Pyszności; foto: Canva
Cukier w jedzeniu - Pyszności; foto: Canva

Napoje słodkie i energetyki

To po prostu najgorsze, co możemy pić. Zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że ,,pyszny" smak soczków sprawia, że możemy ich wypić gigantyczne ilości. W obu tych produktach występuje katastrofalna ilość cukru w ilości około 11 łyżeczek cukru na 500 ml napoju. Jeśli miałaś zamiar wypić litr popularnego napoju gazowanego, wyobraź sobie, że właśnie spożyłaś... 22 łyżeczki cukru.

Żelki

Przerażenie bierze na samą myśl, że czasem żelki są sprzedawane w jednokilogramowych opakowaniach. A jak wiadomo - niekontrolowane dziecko może te łakocie po prostu jeść bez końca. Kupując ten produkt, pomyśl o tym, że w 100 g żelek znajduje się 10 łyżeczek cukru. Popularna wersja 200-gramowa, którą każdy zje bez problemu w kilka chwil, to 20 łyżeczek cukru.

Obejrzyj też ten filmik z przepisem na włoską sałatkę. Prosto z naszego kanału na YouTube.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także