PrzepisDlaczego warto jeść rzodkiewkę? Nie żałuj sobie wiosennego skarbu

Dlaczego warto jeść rzodkiewkę? Nie żałuj sobie wiosennego skarbu

Dlaczego warto jeść rzodkiewkę? Nie żałuj sobie wiosennego skarbu
Paulina

03.06.2022 17:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sezon na świeże rzodkiewki rozpoczęty. Są nie tylko idealnym dopełnieniem wielu potraw, ale wzbogacają naszą dietę w wiele licznych składników mineralnych i witamin, które mogą nam wiele zaoferować. Dlaczego warto jeść rzodkiewkę?

Dlaczego warto jeść rzodkiewkę? - jest bogata w antyoksydanty!

Te chrupiące w smaku i ostre warzywa są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Dodatkowo są warzywem bogatym w antyoksydanty i to w dużej mierze im zawdzięcza się swoje prozdrowotne właściwości. Antyoksydanty to związki chemiczne, które wspierają mechanizmy obronne człowieka poprzez neutralizację szkodliwego działania wolnych rodników. Mają one szerokie pole działania, jeśli chodzi o patogenezę chorób. Porażką dla naszego organizmu jest powstanie stresu oksydacyjnego. Jest to sytuacja, w której ze względu na nasz niezdrowy styl życia powstaje właśnie nadmiar wolnych rodników.

Obraz

Działanie przeciwnowotworowe rzodkiewki

Terapeutyczne działanie rzodkiewki odnotowano w przypadku nowotworów wątroby, jelita, piersi, płuc oraz prostaty. Wykazano, że rzodkiewka zawiera substancje hamujące wzrost komórek nowotworowych. Dodatkowo obserwuje się działanie zapobiegające rozwinięciu nowotworu. W przypadku tych chorób warto stosować profilaktykę.

Stabilna gospodarka cukrowa

Osoby z zaburzeniem glikemii między innymi insulinoopornością i cukrzycą mogą również skorzystać z właściwości tego sezonowego warzywa. Udowodniono, że substancje znajdujące się w rzodkiewce wykazują działanie obniżające glikemie. Liczne badania wskazują również, że przeciwcukrzycowe działanie rzodkiewki może wynikać z działania wzmacniającego mechanizmy ochrony przeciwutleniaczy oraz zmniejszenia stresu oksydacyjnego. Dodatkowo rzodkiewka zawiera koenzym Q10, chroniący przed rozwinięciem się cukrzycy typu 2. Wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć!

Obraz

Działanie przeciwbakteryjne rzodkiewki

Ekstrakty roślinne z rzodkiewki były wykorzystywane również w dawnych czasach w celu leczenia licznych chorób zakaźnych. Liście rzodkiewki i nasiona zawierają rafaninę, czyli związek siarkowy o udowodnionych właściwościach przeciwbakteryjnych oraz przeciwgrzybiczych. Natomiast charakterystyczny ostry smak zawdzięczamy substancjom o działaniu bakteriobójczym.

Wykorzystanie i przechowywanie rzodkiewki

Wprowadzając do swojej diety rzodkiewki, zarówno część korzeniową, jak i liście, z których możemy przygotować pesto. Zapewniamy sobie ogrom witamin takich jak wit. C, K oraz A. Pamiętaj o odpowiednim przechowywaniu rzodkiewki i tutaj sprawdzi się przechowanie jej w naczyniu wypełnionym wodą, tak aby niewielka część korzeni była zanurzona. Tak chrupiące rzodkiewki dodaj do kanapek, a z liści przygotuj pesto i wykorzystają je do obiadu!

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także