NewsyPodium króla majonezu obronione, ale konkurencja jest tuż za nim. Ten majonez wybierają Polacy

Podium króla majonezu obronione, ale konkurencja jest tuż za nim. Ten majonez wybierają Polacy

Majonez od lat jest nieodłącznym elementem polskiej kuchni, szczególnie podczas świąt i uroczystości rodzinnych. W święta wielkanocne obowiązkowo dodawany jest do sałatek i przede wszystkim jajek w różnych wariantach. A która marka w tym roku stanęła na podium popularności? Zbadał to serwis WP Finanse.

Półki z majonezem w sklepie spożywczym
Półki z majonezem w sklepie spożywczym
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. MPM

Jego popularność wynika z uniwersalności i zdolności do wzbogacania smaku wielu potraw. Tradycyjnie używany jest do sałatek, kanapek i jajek, a także jako składnik sosów i dressingów. W ostatnich latach zyskał również nowe zastosowania, jak np. w panierkach do mięs - majonez podkręca soczystość i smak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie wyrzucaj oleju po suszonych pomidorach. Zamień go w najlepszy domowy majonez

Majonez w kuchni - jeden z podstawowych sosów

Historia majonezu w Polsce sięga czasów PRL-u, kiedy to majonez Kielecki stał się symbolem luksusu i był jednym z nielicznych produktów eksportowych. Jego produkcja rozpoczęła się w latach 50. XX wieku, a receptura oparta na oleju, musztardzie i jajkach przetrwała do dziś. Mimo że majonez jest kaloryczny, jego smak i konsystencja sprawiają, że trudno go zastąpić w tradycyjnych przepisach. Dziś jednak większość osób nie robi, a wybiera gotowe produkty. I tutaj zaczyna się prawdziwe pogrupowanie, bo tak jak fani rodzynek w serniku z przeciwnikami toczą dyskusje, tak i w kwestii majonezu spory wracają regularnie. Redakcja serwisu WP Finanse postawiła jednak na fakty i liczby, pytając w sondażu o wybory na tegoroczne święta wielkanocne właśnie pod kątem zakupu majonezu. Oto wyniki.

Który majonez króluje w Polsce?

W zeszłym roku majonez Winiary zdobył pierwsze miejsce, pozostawiając konkurencję daleko w tyle. Wówczas 41 proc. ankietowanych wskazało na sos produkowany w Kaliszu. Na drugim miejscu uplasował się majonez Kielecki z 23 proc. głosów. Trzecie miejsce ex aequo zajęły produkty Hellmann's i Madero z Biedronki. Jak wygląda sytuacja w tym roku? W najnowszym badaniu majonez Winiary ponownie triumfował, choć jego przewaga nad Kieleckim zmniejszyła się. W tym roku 37 proc. ankietowanych wskazało na Winiary, co oznacza spadek o 4 pkt proc. w porównaniu do zeszłego roku. Kielecki zyskał 5 pkt proc., osiągając 28 proc. głosów.

Pozostałe miejsca w rankingu

Na trzecim miejscu znalazł się majonez Madero z Biedronki, który wybrało 7 proc. respondentów. Hellmann’s, jedyny zagraniczny majonez w czołówce, zdobył 5 proc. Inne marki, takie jak Kania z Lidla czy Pomorski, uzyskały po ok. 3 proc., a Roleski i Napoleoński po ok. 2 proc. Majonez Świdnicki i Pegaz zdobyły po 1 proc. A do czego respondenci używają majonezu najchętniej? Sałatka jarzynowa pozostaje królową wielkanocnego stołu, a 59 proc. respondentów używa majonezu głównie do jej przygotowania. Dekorowanie jajek z majonezem wskazało 31 proc. badanych. Inne zastosowania, takie jak surówki czy sosy, są mniej popularne.

Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na próbie 1005 osób metodą CAWI, w dniach 15-17 kwietnia 2025 r.

Wybrane dla Ciebie