Podium króla majonezu obronione, ale konkurencja jest tuż za nim. Ten majonez wybierają Polacy
Majonez od lat jest nieodłącznym elementem polskiej kuchni, szczególnie podczas świąt i uroczystości rodzinnych. W święta wielkanocne obowiązkowo dodawany jest do sałatek i przede wszystkim jajek w różnych wariantach. A która marka w tym roku stanęła na podium popularności? Zbadał to serwis WP Finanse.
Jego popularność wynika z uniwersalności i zdolności do wzbogacania smaku wielu potraw. Tradycyjnie używany jest do sałatek, kanapek i jajek, a także jako składnik sosów i dressingów. W ostatnich latach zyskał również nowe zastosowania, jak np. w panierkach do mięs - majonez podkręca soczystość i smak.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie wyrzucaj oleju po suszonych pomidorach. Zamień go w najlepszy domowy majonez
Majonez w kuchni - jeden z podstawowych sosów
Historia majonezu w Polsce sięga czasów PRL-u, kiedy to majonez Kielecki stał się symbolem luksusu i był jednym z nielicznych produktów eksportowych. Jego produkcja rozpoczęła się w latach 50. XX wieku, a receptura oparta na oleju, musztardzie i jajkach przetrwała do dziś. Mimo że majonez jest kaloryczny, jego smak i konsystencja sprawiają, że trudno go zastąpić w tradycyjnych przepisach. Dziś jednak większość osób nie robi, a wybiera gotowe produkty. I tutaj zaczyna się prawdziwe pogrupowanie, bo tak jak fani rodzynek w serniku z przeciwnikami toczą dyskusje, tak i w kwestii majonezu spory wracają regularnie. Redakcja serwisu WP Finanse postawiła jednak na fakty i liczby, pytając w sondażu o wybory na tegoroczne święta wielkanocne właśnie pod kątem zakupu majonezu. Oto wyniki.
Który majonez króluje w Polsce?
W zeszłym roku majonez Winiary zdobył pierwsze miejsce, pozostawiając konkurencję daleko w tyle. Wówczas 41 proc. ankietowanych wskazało na sos produkowany w Kaliszu. Na drugim miejscu uplasował się majonez Kielecki z 23 proc. głosów. Trzecie miejsce ex aequo zajęły produkty Hellmann's i Madero z Biedronki. Jak wygląda sytuacja w tym roku? W najnowszym badaniu majonez Winiary ponownie triumfował, choć jego przewaga nad Kieleckim zmniejszyła się. W tym roku 37 proc. ankietowanych wskazało na Winiary, co oznacza spadek o 4 pkt proc. w porównaniu do zeszłego roku. Kielecki zyskał 5 pkt proc., osiągając 28 proc. głosów.
Pozostałe miejsca w rankingu
Na trzecim miejscu znalazł się majonez Madero z Biedronki, który wybrało 7 proc. respondentów. Hellmann’s, jedyny zagraniczny majonez w czołówce, zdobył 5 proc. Inne marki, takie jak Kania z Lidla czy Pomorski, uzyskały po ok. 3 proc., a Roleski i Napoleoński po ok. 2 proc. Majonez Świdnicki i Pegaz zdobyły po 1 proc. A do czego respondenci używają majonezu najchętniej? Sałatka jarzynowa pozostaje królową wielkanocnego stołu, a 59 proc. respondentów używa majonezu głównie do jej przygotowania. Dekorowanie jajek z majonezem wskazało 31 proc. badanych. Inne zastosowania, takie jak surówki czy sosy, są mniej popularne.
Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na próbie 1005 osób metodą CAWI, w dniach 15-17 kwietnia 2025 r.