Tego nikt się nie spodziewał. Trend na TikToku wywołał globalny niedobór pistacji
Popularność dubajskiej czekolady na TikToku doprowadziła do międzynarodowego niedoboru pistacji, czyli jednego z jej głównych składników.
Dubajska czekolada, która stała się hitem na TikToku, spowodowała globalny niedobór pistacji. Ten wyjątkowy przysmak, początkowo dostępny tylko w Dubaju, zdobył ogromną popularność w 2023 r. dzięki swojej unikalnej kompozycji z tahini, ciasta kataifi i kremu pistacjowego, który nadaje mu charakterystyczny zielony kolor.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ciasto Fiona bez pieczenia. Warstwowe pyszności na biszkoptach z pysznym musem
Czekolada z Dubaju podbija TikToka
Czekolada z Dubaju szybko zyskała popularność na TikToku ze względu na swoją ekskluzywność. Wkrótce popularne marki i dyskonty niemal na całym świecie zaczęły wprowadzać do swojej oferty słodycze inspirowane słynnym deserem. Obecnie poza dubajską czekoladą, czy batonikami, możemy spróbować sernika, rogalików, lodów, pralinek, ptysiów, pączków czy brownie. Popularne stało się również własnoręczne przygotowywanie słynnej czekolady. Nic dziwnego. Przepis jest prosty, składniki łatwo dostępne, a cena domowej tabliczki jest kilka razy niższa od jej sklepowego odpowiednika.
Trend rozpoczął się, gdy Maria Vehara opublikowała wideo, w którym próbowała tej czekolady, zakupionej bezpośrednio od jej twórcy, Fix Dessert Chocolatier. Popularność czekolady doprowadziła jednak do znacznego niedoboru jednego z jej głównych składników.
Wzrost cen pistacji
Jak donosi "The Guardian", trend na TikToku spowodował międzynarodowy niedobór pistacji. W ciągu roku od rozpoczęcia trendu cena tego składnika wzrosła z 7,65 do 10,30 dolara za funt. Pistacje są głównie uprawiane w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 2024 r. zbiory były mniejsze niż zwykle, ale o wyższej jakości. W rezultacie większość plonów sprzedawano jako całe orzechy, a nie jako jądra używane w przepisie na dubajską czekoladę.
Ograniczenia sprzedaży
Z powodu niedoboru niektóre sklepy ograniczają liczbę sprzedawanych batonów, aby każdy miał szansę spróbować tego popularnego przysmaku. To nie pierwszy raz, gdy trend kulinarny na TikToku powoduje niedobór. W sierpniu 2024 r. Logan, znany jako "Cucumber guy", zyskał popularność dzięki swoim filmom z sałatką z ogórków, co doprowadziło do wyprzedania tego warzywa w islandzkich supermarketach.