Biedronka zmienia oznaczenia cen. Warto wiedzieć, jeśli chcesz korzystać z promocji
Sieć sklepów Biedronka musiała podporządkować się wytycznym przedstawionym przez Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK i zmienić oznaczenia cen produktów. Ma to związek z dyrektywą Omnibus, która obowiązuje w Polsce od 2023 roku.
01.09.2023 14:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od 2023 roku prowadzący sklepy są zobligowani do informowania klientów o najniższej cenie z okresu 30 dni przed obniżką. Okazało się, że sposób, w jaki robiła to sieć sklepów Biedronka, nie był zgodny z wytycznymi UOKiK-u. W związku z tym w dyskontach pojawiły się więc nowe oznaczenia. O sprawie jako pierwszy poinformował portal wiadomoscihandlowe.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Cena referencyjna", czyli jaka?
Przypomnijmy, że na początku 2023 roku w Polsce zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa Omnibus. Według nowych wytycznych prowadzący sklepy (zarówno stacjonarne, jak i internetowe) są zobowiązani do informowania klientów o najniższej cenie konkretnego artykułu z 30 dni poprzedzających daną promocję.
Wytyczne na temat tego, jak powinno wyglądać prawidłowe oznaczenie tychże cen, zostały przedstawione przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego dopiero kilka miesięcy po wejściu przepisów w życie. Niektóre marki zdecydowały się na oznaczenia, które później okazały się nie do końca zbieżne z wytycznymi UOKiK-u. Jedną z tych firm była Biedronka.
W sklepach tej sieci przy przecenionych produktach widniało określenie "cena referencyjna", oznaczające najniższą cenę produktu z okresu 30 dni przed obniżką. Tego jednak klienci mogli nie wiedzieć, ponieważ w sklepach stacjonarnych na próżno można było szukać informacji na temat tego, czym jest "cena referencyjna". Natomiast w sklepach internetowych sieci Biedronka hasło można było rozszyfrować, klikając w belkę "info".
Biedronka zmienia oznaczenia cen
Biuro prasowe UOKiK-u, cytowane przez wiadomoscihandlowe.pl informowało, że sformułowanie "cena referencyjna" jest nieprecyzyjne i niewystarczające. Biedronka więc najpierw zaczęła podawać cenę referencyjną z wyjaśnieniem w nawiasie: "najniższa cena w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki", by później całkowicie zrezygnować z hasła"cena referencyjna".
Zobacz także
Obecnie więc w sklepach Biedronka produkty są oznaczone według wytycznych UOKiK-u następującym stwierdzeniem: "najniższa cena z 30 dni przed obniżką". Jak przekazał Adam Słomkowski, starszy prawnik w sieci Biedronka dla portalu wiadomoscihandlowe.pl, zmiana jest podyktowana decyzjami UOKiK-u.