Niewidomy odwiedził restaurację. Nie uwierzysz, co zrobiła obsługa
Niewidomy mężczyzna odwiedził jedną z polskich restauracji i nagrał swoje wyjście. To, jak zachowała się obsługa, robi ogromne wrażenie.
13.07.2023 16:00
Osoby z niepełnosprawnościami na każdym kroku spotykają się z różnymi przeszkodami i barierami. Niejednokrotnie dotyka ich również pewien ostracyzm, przez co bywają wykluczeni z niektórych aktywności. Sebastian Grzywacz na swoim Tik Tokowym profilu przybliża obserwatorom, jak wygląda codzienność osoby niewidomej. Wraz ze swoim psem przewodnikiem przemierza ulice Warszawy, pokazując, jak radzi sobie na przejściach dla pieszych, omija porzucone hulajnogi i odpowiada na pytania, które nurtują jego obserwatorów. W jednym ze swoich filmików pokazał, jak odwiedza restaurację wraz ze swoim psem. Zachowanie obsługi to wzór do naśladowania.
Niewidomy w restauracji
Wizyta w restauracji osoby z niepełnosprawnością potrafi być sporym wyzwaniem. Progi, schodki, układ pomieszczenia inny niż ten, który już się zna, stanowią spore wyzwanie dla osoby niewidomej. Te bariery jednak znikają w mgnieniu oka, jeśli trafi się na empatyczną i miłą obsługę. Pan Sebastian podczas odwiedzin w jednej z warszawskich restauracji przekonał się o tym na własnej skórze.
W świetle prawa pies asystujący ma prawo wejść do każdego miejsca użyteczności publicznej, w tym do wszystkich restauracji. Po przekroczeniu progu niewidomy poprosił kelnerkę o wskazanie stolika. Kelnerka nie tylko zaprowadziła go na miejsce, ale również informowała o tym, w którym kierunku iść oraz po której stronie znajduje się stolik. Na prośbę przyniosła również wodę dla psa asystującego. Kładąc miskę przy czworonogu, cały czas informowała mężczyznę o swoich krokach. Zaproponowała również pomoc w czytaniu menu, jednak pan Sebastian skorzystał z zainstalowanej w telefonie aplikacji i sprawdził wszystko online.
Wzór do naśladowania
Niewidomy zamówił tatara oraz poprosił o colę z lodem, już przelaną do szklanki. Kelnerka spełniła wszystkie prośby, cały czas informując mężczyznę, co dzieje się wokół niego. Zachowanie obsługi nie uszło uwadze internautów, którzy stawiają ją za wzór do naśladowania.
Niektórzy zwrócili uwagę na to, że kobieta pewnie widziała kamerę i stąd zwróciła szczególną uwagę na swoje zachowanie. Nawet jeśli tak było, to empatii i umiejętności radzenia sobie z klientem z niepełnosprawnością można jej naprawdę pozazdrościć. Krótki filmik to również podpowiedź dla innych pracowników gastronomii i usług, jak najlepiej komunikować się z osobą niewidomą.