NewsyNiewidomy odwiedził restaurację. Nie uwierzysz, co zrobiła obsługa

Niewidomy odwiedził restaurację. Nie uwierzysz, co zrobiła obsługa

Niewidomy w restauracji- Pyszności, źródło Tik Tok
Niewidomy w restauracji- Pyszności, źródło Tik Tok
Ewa
13.07.2023 16:00

Niewidomy mężczyzna odwiedził jedną z polskich restauracji i nagrał swoje wyjście. To, jak zachowała się obsługa, robi ogromne wrażenie.

Osoby z niepełnosprawnościami na każdym kroku spotykają się z różnymi przeszkodami i barierami. Niejednokrotnie dotyka ich również pewien ostracyzm, przez co bywają wykluczeni z niektórych aktywności. Sebastian Grzywacz na swoim Tik Tokowym profilu przybliża obserwatorom, jak wygląda codzienność osoby niewidomej. Wraz ze swoim psem przewodnikiem przemierza ulice Warszawy, pokazując, jak radzi sobie na przejściach dla pieszych, omija porzucone hulajnogi i odpowiada na pytania, które nurtują jego obserwatorów. W jednym ze swoich filmików pokazał, jak odwiedza restaurację wraz ze swoim psem. Zachowanie obsługi to wzór do naśladowania.

Niewidomy w restauracji

Wizyta w restauracji osoby z niepełnosprawnością potrafi być sporym wyzwaniem. Progi, schodki, układ pomieszczenia inny niż ten, który już się zna, stanowią spore wyzwanie dla osoby niewidomej. Te bariery jednak znikają w mgnieniu oka, jeśli trafi się na empatyczną i miłą obsługę. Pan Sebastian podczas odwiedzin w jednej z warszawskich restauracji przekonał się o tym na własnej skórze.

Pies przewodnik osoby niewidomej- Pyszności, źródło Canva
Pies przewodnik osoby niewidomej- Pyszności, źródło Canva

W świetle prawa pies asystujący ma prawo wejść do każdego miejsca użyteczności publicznej, w tym do wszystkich restauracji. Po przekroczeniu progu niewidomy poprosił kelnerkę o wskazanie stolika. Kelnerka nie tylko zaprowadziła go na miejsce, ale również informowała o tym, w którym kierunku iść oraz po której stronie znajduje się stolik. Na prośbę przyniosła również wodę dla psa asystującego. Kładąc miskę przy czworonogu, cały czas informowała mężczyznę o swoich krokach. Zaproponowała również pomoc w czytaniu menu, jednak pan Sebastian skorzystał z zainstalowanej w telefonie aplikacji i sprawdził wszystko online.

Wzór do naśladowania

Niewidomy zamówił tatara oraz poprosił o colę z lodem, już przelaną do szklanki. Kelnerka spełniła wszystkie prośby, cały czas informując mężczyznę, co dzieje się wokół niego. Zachowanie obsługi nie uszło uwadze internautów, którzy stawiają ją za wzór do naśladowania.

"Pani zachowała się fenomenalnie, wielki szacunek i duży napiwek się należy ?""Bo człowiek trzeba się urodzić ta pani medal ale nie oszukujmy się że pan ma kulture w sobie to otrzymał to samo?""Bardzo pomocny materiał, pracuje jako kelnerka i teraz dopiero wiem tak naprawdę jak obsłużyć osobę niewidomą/niedowidzącą".

Niektórzy zwrócili uwagę na to, że kobieta pewnie widziała kamerę i stąd zwróciła szczególną uwagę na swoje zachowanie. Nawet jeśli tak było, to empatii i umiejętności radzenia sobie z klientem z niepełnosprawnością można jej naprawdę pozazdrościć. Krótki filmik to również podpowiedź dla innych pracowników gastronomii i usług, jak najlepiej komunikować się z osobą niewidomą.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także