InspiracjeChroni przed rakiem? Naukowcy przeprowadzili wnikliwe badania

Chroni przed rakiem? Naukowcy przeprowadzili wnikliwe badania

Filiżanka herbaty
Źródło zdjęć: © Freepik | jannoon028
15.09.2023 16:25, aktualizacja: 15.09.2023 16:37

Czy chcąc chronić się przed nowotworami, powinniśmy sięgać po... herbatę? Nowe wyniki badań naukowców zdają się nie pozostawiać wątpliwości. Dowiedz się, który rodzaj herbaty sprawdza się w tej kwestii najlepiej. To może być sposób na długie i zdrowe życie.

Mówiąc "choroba cywilizacyjna" zwykle mamy na myśli schorzenia typu cukrzyca, otyłość czy choroby sercowo-naczyniowe. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że do tej grupy zaburzeń zaliczane są też niektóre nowotwory. Naukowcy przekonują, że rak również bywa powodowany czynnikami wynikającymi z rozwoju cywilizacyjnego. Co przerażające, ta straszna choroba jest już coraz częściej diagnozowana u relatywnie młodych ludzi.

Nic więc dziwnego, że ludzkość desperacko szuka sposobów na uniknięcie tego przykrego losu. Wiemy już, że niektóre potrawy i napoje mogą się przyczyniać do powstawania nowotworów. A co z produktami, które zapobiegają temu schorzeniu? Badania chińskich naukowców przekonują, że w tej kwestii warto sięgać po fermentowaną herbatę — czerwoną i czarną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Herbata i jej odmiany

Nie ulega wątpliwości, że regularne picie herbaty sprzyja zdrowiu. Obniża ciśnienie krwi, poprawia trawienie i krążenie, a nawet chroni zęby przed próchnicą. W kontekście tych zalet najczęściej wymienia się herbatę zieloną, która jest najmniej przetworzonym gatunkiem tego trunku. Jak się jednak okazuje, czasem pewna "obróbka" może być korzystna. Świadczą o tym właściwości herbaty fermentowanej.

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale czarna, czerwona i zielona herbata to tak naprawdę te same liście, tylko inaczej przygotowane. Zielone są nieprzetworzone, dlatego uważa się je za najlepsze. Czarne i czerwone są wynikiem fermentacji i utleniania. Według chińskich naukowców to właśnie wtedy powstają ich niebywałe korzyści dla zdrowia.

Czarna i czerwona herbata to odmiany fermentowane
Czarna i czerwona herbata to odmiany fermentowane© canva.com

Herbata przeciw nowotworom

7 września 2023 roku, na łamach pisma "Nutrients", opublikowane zostały badania chińskich naukowców, według których czarna i czerwona herbata zmniejszają zachorowalność na niektóre nowotwory, przede wszystkim płuc, trzustki, wątroby, jelita grubego, pęcherza i języka. Co stoi za tymi nieprawdopodobnymi właściwościami?

Niektóre składniki wymienionych herbat, takie jak teofilina, spowalniają wzrost komórek rakowych. Jak odkrycia chińskich naukowców tłumaczy portal stronazdrowia.pl:

Antynowotworowe działanie czarnej i czerwonej herbaty wynika z blokowania różnych faz cyklu życia nieprawidłowej komórki, hamowaniu podziałów i powstawaniu przerzutów, a także na wywoływaniu jej zaprogramowanej śmierci (apoptozy). To zasługa związków pochodzących z fermentacji.

Wszystko wskazuje na to, że fermentowana herbata powinna stać się niezmiennym elementem menu każdego z nas. Warto jednak pamiętać, że tego napoju (a także kawy!) nie pijemy do posiłku! Dlaczego? Wyjaśnienie znajdziesz w innym naszym artykule.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.