PoradyTę zieloną pastę powinni polubić seniorzy. Japońscy naukowcy udowodnili, że poprawia pamięć i koncentrację

Tę zieloną pastę powinni polubić seniorzy. Japońscy naukowcy udowodnili, że poprawia pamięć i koncentrację

Wasabi - dla smaku i zdrowia
Źródło zdjęć: © Canva | ioshertz

19.07.2024 07:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Badania mówią jasno, że ten pikantny produkt spożywczy jest doskonałym wsparciem dla mózgu osób, które borykają się z problemami z pamięcią. Udowodnili to japońscy naukowcy — w końcu to właśnie z ich kraju pochodzi popularna zielona pasta.

Kiedy na przełomie tysiąclecia w Polsce pojawiły się pierwsze restauracje serwujące sushi, niewiele osób mogło się spodziewać, że nasi rodacy tak bardzo pokochają kuchnię japońską. Dzisiaj wielu z nas nie wyobraża sobie co jakiś czas jej nie kosztować. A skoro tak, to znakomita ich większość ma styczność z wasabi — ostrą, zieloną pastą służącą do doprawienia surowej ryby. I to właśnie japoński chrzan jest bohaterem tego artykułu. A właściwie, to nie on, lecz jego niezwykłe, prozdrowotne właściwości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wasabi — ostry smak, niezwykłe właściwości

Czym tak naprawdę jest wasabi? Jest to chrzan japoński z gatunku kapustowatych, którego naturalnym środowiskiem jest Azja. Jego uprawa nie jest prosta i wymaga stosowania się do wielu wytycznych, dlatego w Europie tego typu miejsca nadal należą do rzadkości. Na szczęście przez ostatnie lata da się zauważyć, że ta tendencja zaczyna przybierać pozytywny kierunek. A dlaczego należy się z tego powodu cieszyć?

Oddziaływanie wasabi na ludzki organizm okazuje się naprawdę niezwykłe. To wynik wysokiej zawartości sanigryny, która w chrzanie odpowiada za ostrość. Naukowcy już od dawna podejrzewali, że ten związek chemiczny wykazuje pozytywny wpływ przede wszystkim na działanie mózgu. Teraz, dzięki badaniom, wiemy to już na pewno.

Wasabi dla mózgu

Badanie dotyczące wpływu wasabi na ludzki mózg zostało opublikowane w czasopiśmie "Nutrients", a jego autorami są naukowcy z Uniwersytetu w Tohoku. Przeprowadzony przez nich eksperyment polegał na sprawdzeniu oddziaływania wasabi na umysł seniorów. Zaproszono 72 starsze osoby i przez 2 tygodnie połowie z nich podawano ekstrakt z wasabi, a pozostałym — placebo.

Prawdziwe wasabi jest niestety drogie. Większość restauracji stosuje tanie zamienniki© Canva | Prarinya Norn

Wyniki badania były jednoznaczne. Wśród seniorów, którzy przyjmowali ekstrakt z wasabi, odkryto dużą poprawę koncentracji i pamięci. Autorzy badania wyjaśnili, że jest to efekt pozytywnego wpływu substancji zawartych w wasabi na hipokamp — część mózgu odpowiedzialną za wspomnienia, pamięć deklaratywną i przestrzenną. Wnioski są oczywiste: wasabi to jeden z produktów, po które powinny sięgać starsze osoby!

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.