PoradyUżywasz w kuchni tej przyprawy? Stanowisko WHO nie pozostawia złudzeń

Używasz w kuchni tej przyprawy? Stanowisko WHO nie pozostawia złudzeń

Przyprawianie jedzenia- Pyszności
Przyprawianie jedzenia- Pyszności
Źródło zdjęć: © Canva

13.09.2023 10:00, aktual.: 13.09.2023 11:10

Jest jedną z najchętniej wybieranych przypraw. Używamy jej na potęgę niemal do każdego dania, znaleźć ją można w każdym produkcie. WHO alarmuje i zachęca do tego, aby ograniczyć jej spożycie.

Nadają smak, podkręcają całe danie, potrafią rozgrzać- nie wyobrażamy sobie życia bez przypraw. Niektórzy sięgają po egzotyczne mieszanki, inni stawiają na klasyk w postaci majeranku, słodkiej papryki czy pieprzu. Wszyscy jednak jednogłośnie w kuchennych szafkach trzymamy sól. Niepozorna, biała przyprawa nazywana jest jednak "cichym zabójcą" - sypiemy ją na potęgę, nie zważając na konsekwencje. Światowa Organizacja Zdrowia zachęca, aby ograniczyć spożycie soli w codziennej diecie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sól w codziennej diecie

Według zaleceń powinniśmy spożywać nie więcej niż 5 gramów soli dziennie, czyli tyle, co płaska łyżeczka od herbaty. Badania wykazują jednak, że niema dwukrotnie przekraczamy zalecaną dawkę. Sól kuchenna nie trafia do naszych dań tylko wtedy, gdy doprawiamy je przy pomocy solniczki. Sód naturalnie znajduje się w wielu produktach, takich jak marchew, buraki, woda mineralna czy mięso, a producenci żywności często sypią soli na potęgę, również do gotowych mieszanek przypraw. WHO zarekomendowało, by zmniejszyć spożycie soli kuchennej, glutaminianu sodu i sodu w produktach. Pomoże to uratować życie aż siedmiu milionom osób.

Sól- Pyszności
Sól- Pyszności© Canva

Czym skutkuje za duża ilość soli w diecie?

Badania naukowe dowodzą, że regularne spożywanie nadmiaru soli może zwiększyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, które jest główną przyczyną udarów mózgu, a także jednym z głównych czynników ryzyka zawałów serca. Jak sugerują fińscy naukowcy z Narodowego Instytutu Zdrowia i Opieki Społecznej w Helsinkach, za dużo soli w diecie zwiększa nawet dwukrotnie ryzyko rozwoju niewydolności serca. Specjaliści ostrzegają, że nadmiar soli może także przyczynić się do wystąpienia osteoporozy, raka żołądka, chorób nerek, w tym kamicy nerkowej, oraz otyłości.

Obecnie WHO składa się z 194 krajów członkowskich. Każdy z nich zobowiązał się do wprowadzenia do roku 2030 ograniczenia spożycia soli w żywności o 30 procent. Raport przygotowany przez WHO wykazuj jednak, że zaledwie 5 procent krajów rozpoczęło już politykę redukcji zawartości sodu w produktach spożywczych. Na liście znajduje się Arabia Saudyjska, Brazylia, Chile, Czechy, Hiszpania, Meksyk oraz Urugwaj.

Doprawianie jedzenia- Pyszności
Doprawianie jedzenia- Pyszności© Licencjodawca

Działania WHO w kierunku ograniczenia spożycia soli

Światowa Organizacja Zdrowia opracowała cztery kierunki działań, które mają ograniczyć spożycie soli w codziennej diecie. Po pierwsze ma dość do zmiany receptur w produktach, aby już na etapie przygotowywania zawierały one mniej soli. Na opakowaniu miałaby się znaleźć czytelna informacja o zawartości sodu, aby edukować konsumentów i skłaniać ich do dokonywania rozsądnych wyborów podczas zakupów. W planach jest również ustanowienie polityki zamówień publicznych, czy też przeprowadzenie na szeroką skalę kampanii edukacyjnej.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także