NewsyRestauratorzy znaleźli sposób na nieuczciwych gości. Powstała czarna lista klientów

Restauratorzy znaleźli sposób na nieuczciwych gości. Powstała czarna lista klientów

W Holandii ruszyła czarna lista klientów. Trafią na nią osoby, które wcześniej sprawiały problemy w restauracjach, barach i hotelach.

Czarna lista klientów- Pyszności; źródło: Canva
Czarna lista klientów- Pyszności; źródło: Canva
Ewa

20.04.2023 08:22

W siedmiu holenderskich miastach powstanie specjalny rejestr klientów, którzy napsuli krwi właścicielom i pracownikom gastronomii oraz hoteli. Do porozumienia dołączyło już 137 przedsiębiorców m.in. z Haarlem i Amersfoort w środkowej Holandii oraz Enschede i Almelo we wschodniej części kraju., którzy chcą oszczędzić sobie nerwów i uniknąć konfliktów.

Czarna lista klientów

Osoby, których nazwiska wpisano na czarną listę klientów, nie będą obsługiwane w lokalach, które przystąpiły do sojuszu. Za handel narkotykami grozi roczny zakaz wstępu, a za wszczęcie bójki lub płacenie fałszywymi pieniędzmi - od trzech do sześciu miesięcy.

To najlepszy system, jaki mogę sobie wyobrazi- mówi przedsiębiorca Marc Bout, cytowany przez dziennik „Trouw”

Podobny pomysł działał już wcześniej, jednak ze względu na bezpieczeństwo i ochronę danych przestał funkcjonować w 2018 roku. Jak podaje „Trouw”, nowy system został udoskonalony i jest legalny. Otrzymał również aprobatę lokalnego urzędu ochrony danych osobowych AP. Osoby, które poczują, że wpisano je na listę niesłusznie, będą mogły złożyć odwołanie. Każdy przypadek będzie zweryfikowany. Taki proces ma zagwarantować pełny komfort zarówno dla klientów, jak i przedsiębiorców.

Czarna lista klientów- Pyszności; źródło: Canva
Czarna lista klientów- Pyszności; źródło: Canva

Gastronauci mieli dość

Wprowadzenie listy ma nie tylko zapewnić spokój właścicielom, ale przede wszystkim bezpieczeństwo obsłudze i innym gościom. W Polsce takie listy właściciele i pracownicy lokali gastronomicznych tworzą na użytek własny. Jednak informacje o niemile widzianych klientów roznoszą się pocztą pantoflową wśród innych lokalnych przedsiębiorców. Jak pisze adwokat Arkadiusz Szczudło, przedsiębiorca, który odmawia sprzedaży towaru klientowi z czarnej listy, naraża się na odpowiedzialność za wykroczenie. Głównym ryzykiem dla restauratora jest możliwość naruszenia przepisów RODO. Stworzenie podobnej inicjatywy w Polsce na pewno spodobałoby się wielu polskim restauratorom.

Wypróbuj przepis na krem z pieczonych pomidorów:

restauracjakelnerkelnerka
Wybrane dla Ciebie