Kelner nie znał języka polskiego. W restauracji w Gdańsku wybuchła awantura
W jednym z lokali w Gdańsku doszło do konfliktu. Zdenerwowany klient opuścił lokal. Co zrobić, gdy kelner nie zna języka polskiego?
03.10.2022 | aktual.: 03.10.2022 13:01
Obsługa w restauracji
Nie da się ukryć, że kelnerzy w restauracjach odgrywają naprawdę ważną rolę. Nawet jeśli jedzenie jest wybitnie dobre, ale obsługa pozostawia wiele do życzenia, to gość chętnie nie wróci. Od dobrego kelnera wymaga się kultury, bo to on pracuje w dużej mierze na wizerunek restauracji. Powinien być otwarty, życzliwy i cierpliwy.
Wielu kelnerów starej daty tęsknie wspomina czasy dawnej elegancji i style kelnerowania. Czasy jednak się zmieniają, podobnie jak wymagania. Jednym z głównych jest znajomość języków obcych.
Kelner nie znał języka polskiego. Awantura w restauracji w Gdańsku
Jednym z głównych języków, bez którego kelner może mieć problem z obsługą gości zza granicy, jest oczywiście język angielski. Znajomość w stopniu komunikatywnym jest jedną z częstych umiejętności wymaganych od pracodawcy.
A co jeżeli kelner nie mówi biegle w języku kraju, w którym jest restauracja? Taka sytuacja miała miejsce w jednej z trójmiejskich restauracji. Kelner nie znał języka polskiego. Czytelnik portalu trojmiasto.pl odwiedził włoską restaurację na Starym Mieście.
Włoska restauracja w Gdańsku. Obsługa nie zna polskiego
Kiedy okazało się, że złożenie zamówienia jest zbyt dużym problemem, pan Wojciech poprosił o wezwanie kogoś, kto płynnie posługuje się językiem polskim. Włoski kelner odszedł i po chwili wrócił z informacją, że takiej osoby... nie ma. Do dyskusji dołączył szef kuchni, również Włoch, który podirytowany przyjął stronę kelnera.
Oburzony klient po wyjściu próbował skontaktować się z właścicielem restauracji, który miał być Polakiem. Telefon odebrał jednak wspominany wcześniej kelner, który nie znał języka polskiego. Miał on powiedzieć, że pan Wojciech powinien się cieszyć, że nie został wyrzucony z restauracji.
O sprawę postanowiono zapytać przedstawiciela drugiej strony.
Przedstawicielka restauracji, w której kelner nie mówił po polsku, zdementowała słowa klienta o tym, że ze strony obsługi padły wulgaryzmy w jego kierunku. Podkreśliła, że szef kuchni biegle posługiwał się językiem angielskim, a mimo to gość uparcie nalegał na to, żeby porozmawiać z kimś, kto mówi po polsku.
Co zrobić, gdy kelner nie mówi po polsku? Czy musi znać język klienta?
Ciężko osądzać, nie będąc przy samej sytuacji. Jeden z internautów dość słusznie zauważył, że ustawa o języku polskim przewiduje, że każdy klient i konsument ma prawo do obsługi i informacji w języku urzędowym naszego kraju, czyli polskim. To kluczowe w przypadku szukania informacji o alergenach, których obecność w daniu może zaważyć o życiu lub śmierci.