NewsyAfera o paragon z Biedronki. Koszyk zakupowy nie tak tani, jak w reklamie?

Afera o paragon z Biedronki. Koszyk zakupowy nie tak tani, jak w reklamie?

"PanParagon" punktuje akcję reklamową Biedronki
"PanParagon" punktuje akcję reklamową Biedronki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, Facebook | PanParagon: paragony, gazetki, karty lojalnościowe, listy zakupów (screenshot)
17.08.2023 11:43

"PanParagon" punktuje akcję reklamową Biedronki. - Trwa wyścig dyskontów, kto ma najtańszy koszyk zakupowy, ale w tej grze trzeba grać fair - przekazuje w nagraniu. Koszyk opublikowany przez sieć Biedronka znalazł się pod ostrzałem. W kierunku znanej sieci dyskontów padło wiele oskarżeń, m.in. o stosowanie marketingu pasożytniczego.

Przypomnijmy, że podobny koszyk zakupowy regularnie jest tworzony przez portale DlaHandlu.pl oraz PortalSpożywczy.pl. Według "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy" ASM Sales Force Agency" Biedronka w lipcu br. zajęła trzecie (po Lidlu i Auchanie) miejsce wśród najtańszych sklepów w Polsce. Natomiast pierwszy stopień podium zdobyła w raporcie autorskim.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Koszyk zakupowy Biedronki. Konkurencja: to marketing pasożytniczy

Sieć sklepów Biedronka rozpoczęła nową kampanię, w której porównuje ceny koszyka zakupowego u siebie i konkurencji (pierwszy koszyk Biedronki opublikowano 3 sierpnia, drugi - 10 sierpnia, ale dotyczył zakupów zrobionych 8 sierpnia). Według wyliczeń słynnej sieci to właśnie w jej dyskontach jest najtaniej. Zarówno w pierwszej, jak i drugiej odsłonie kampanii Biedronka pokazała, że zakupy robione w jej sklepach są tańsze od tych z Dino, Lidla i Auchana.


W Auchan, Dino, Lidlu i Biedronce wrzucili (przedstawiciele sieci Biedronka - przyp. red.) do koszyka 20 dokładnie takich samych produktów – oferowanych przez wszystkie sieci, tej samej, konkretnej marki i w takim samym opakowaniu pod względem gramatury - tłumaczy biuro prasowe Biedronki. - Wszystkie zakupy zrealizowano bez użycia kart lojalnościowych danych sieci. Co wyszło z porównania 4 paragonów? Za takie same produkty dostępne we wszystkich sieciach, klienci w tym samym dniu najmniej zapłacili w Biedronce – 170, 73 zł. W Lidlu wartość koszyka wyniosła 174,05 zł, w Dino – 179,63 zł, a w Auchan – 182,21 zł - dodaje.

Pierwsze głosy krytyki pojawiły się ze strony konkurencyjnych sieci sklepów. Jak powiedział przedstawiciel jednej z sieci handlowych w rozmowie z portalem "Wirtualne Media", praktyki stosowane przez Biedronkę można nazwać tzw. marketingiem pasożytniczym. Wskazał, że sieć nie jest niezależną instytucją badawczą. Podkreślił też, że koszyk "jest dziwny", bowiem znajdują się w nim np. dwie margaryny do pieczenia.

Biedronka pod ostrzałem. Chodzi o koszyk zakupowy
Biedronka pod ostrzałem. Chodzi o koszyk zakupowy © Adobe Stock

Kłopoty na horyzoncie. Biedronka pod ostrzałem

Kampanię promocyjną pod lupę wziął również "PanParagon" (to aplikacja mobilna pozwalająca na skanowanie i archiwizowanie paragonów), publikując w mediach społecznościowych filmik, który odbił się szerokim echem w sieci. Jak dowiadujemy się z nagrania, sieć dyskontów portugalskiego giganta mogła podejść do tworzenia koszyka zakupowego nierzetelnie.

Ceny niektórych produktów zostały obniżone dokładnie w dzień raportu. Sprawdziłem średnie ceny dokładnie tych samych produktów z ostatnich pięciu tygodni i niektóre z nich były sporo wyższe. Przypadek? Nie wiem, jak wy, ale w życiu nie widziałem takiego paragonu z samymi rabatami - słyszymy w nagraniu opublikowanym w mediach społecznościowych przez profil "PanParagon".

Dalej autor wideo sugeruje, że produkty do koszyka zostały dobrane tak, by finalnie kwota na paragonie była jak najniższa. Na potwierdzenie swoich słów dodaje, że właśnie z tego powodu na rachunku nie widać podstawowych produktów spożywczych, takich jak mąka, mleko, olej, a jest energetyk, margaryna i płyn do płukania ust. Ponadto z nagrania dowiadujemy się, że w gazetkach z promocjami obowiązującymi w dzień tworzenia raportu miało nie być produktów, które znalazły się w koszyku w obniżonych cenach.

Daliście takie superrabaty, a zapomnieliście opublikować je w gazetkach? Hej, Biedronka. Chyba nie obniżyliście cen specjalnie do raportu? - podpytuje autor nagrania.

Biedronka odnosi się do zarzutów. "Udowadniamy, że mamy najtańszy koszyk"

Sieć sklepów Biedronka odniosła się do zarzutów "PanaParagona" na łamach portalu "Wirtualne Media".


W ramach swojego koszyka porównaliśmy dokładnie te same produkty, w tych samych gramaturach, w różnych sieciach handlowych. To istotne, ponieważ na rynku są różnego rodzaju koszyki cenowe, o różnych metodologiach i poziomie rzetelności zbierania danych. Tym samych czarno na białym porównując paragony udowadniamy, że Biedronka ma najtańszy koszyk produktów, po które regularnie sięgają polskie rodziny - brzmi komunikat biura prasowego Biedronki.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także