"Masło bogów". Nasi przodkowie się zajadali, dziś wzdrygamy się na myśl o nim

Szpik  to bomba witaminowa i energetyczna
Szpik to bomba witaminowa i energetyczna
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

27.10.2023 18:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Szpik kostny ma wiele właściwości prozdrowotnych i może być cennym uzupełnieniem diety. To źródło energii, witamin oraz produkt o wysokich walorach smakowych. Odpowiednio przyrządzony nabiera kremowej konsystencji i staje się wspaniałym dodatkiem do pieczywa. Zobacz, jak przyrządzić "masło bogów" i dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć je do diety.

W kuchni francuskiej szczególnie doceniany jest szpik cielęcy. Niegdyś był elementem diety ludzi biednych, dzisiaj natomiast jest specjałem dla koneserów. Szpik stanowił też bazę diety naszych przodków. Praludzie, nim stali się skutecznymi myśliwymi, żywili się resztkami po uczcie dzikich zwierząt. Kamiennymi narzędziami rozłupywali kości i tak pozyskiwali szpik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego warto jeść szpik?

Szpik jest jedną z najbardziej gęstych energetycznie i witaminowo części zwierząt (488 kcal/100 g). Jest pełen kolagenu, który poprawia zdrowie i wytrzymałość kości oraz skóry. To także źródło glukozaminy - związku, który pomaga w walce z chorobą zwyrodnieniową stawów. Szpik kostny zawiera kwasy tłuszczowe omega-3, które mają działanie przeciwzapalne, a także chronią przed chorobami serca i udarem mózgu poprzez obniżanie poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi.

Szpik kostny jest źródłem fosfolipidów, które są niezbędne dla budowy i utrzymania błon komórkowych neuronów. Fosfolipidy wspomagają transmisję impulsów nerwowych i poprawiają pamięć, koncentrację i nastrój. Dostarcza również witaminę B12, która jest niezbędna dla syntezy neuroprzekaźników, takich jak serotonina i dopamina. Witamina B12 zapobiega również niedokrwistości megaloblastycznej, która może powodować osłabienie, zmęczenie i zaburzenia psychiczne.

Szpik kostny zawiera białka immunoglobulinowe, które są kluczowymi składnikami układu odpornościowego. Immunoglobuliny pomagają organizmowi w rozpoznawaniu i zwalczaniu patogenów, takich jak bakterie, wirusy czy pasożyty. Szpik kostny jest również bogaty w żelazo, które jest niezbędne dla produkcji czerwonych krwinek i transportu tlenu do wszystkich tkanek organizmu.

Szukaj kości wołowych, które w przekroju zawierają dużo szpiku
Szukaj kości wołowych, które w przekroju zawierają dużo szpiku© Pixabay

Jak jeść szpik wołowy? Tak przygotujesz "masło bogów"

Szpik kostny można przygotować na różne sposoby, np. piec w piekarniku, gotować w rosole lub smażyć na patelni. Można go jeść na ciepło lub na zimno, np. na kanapkach lub jako przystawkę. Ma delikatny smak i kremową konsystencję, można go doprawić solą, pieprzem, czosnkiem, ziołami lub innymi przyprawami według własnego gustu.

Jak przygotować "masło bogów"? Przede wszystkim zaopatrz się w kości (mogą być wołowe) u sprawdzonego dostawcy. Szukaj takich, które w przekroju ujawniają dużo szpiku. Kości włóż do miski, zalej zimną wodą gazowaną i dodaj sporo soli. Tak przygotowane odstaw na noc do lodówki (by kości oczyściły się z krwi).

Na drugi dzień osusz kości, oczyść z wierzchniej warstwy i włóż do naczynia żaroodpornego. Możesz doprawić je mieszaniną czosnku, rozmarynu i oliwy. Kości piecz przez ok. 20-30 minut w 180 st. C (szpik będzie unosił się ponad kość). Gotowy szpik wydłub z kości za pomocą małej łyżeczki lub noża, a następnie podaj np. na kromce chleba.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także