PoradyZacznij pić lub jeść. Pozbędziesz się bardzo wstydliwego problemu

Zacznij pić lub jeść. Pozbędziesz się bardzo wstydliwego problemu

Dlaczego warto włączyć olej lniany do diety?
Dlaczego warto włączyć olej lniany do diety?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Madeleine Steinbach

09.02.2024 16:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sklepowe półki aż uginają się od butelek z wszelkiego rodzaju olejami i oliwami. Jaki produkt wybrać? Z pewnością ten wysokiej jakości, zapakowany w szklaną, ciemną butelkę, która ochroni swoją zawartość, a więc cenny tłuszcz. Jeśli zależy nam na oleju oferującym nie tylko walory praktyczne oraz smakowe, ale i prozdrowotne, z pewnością warto sięgnąć po olej lniany.

Znany od wieków i doceniany w medycynie ludowej. Dzisiaj jego właściwości zostały potwierdzone licznymi badaniami naukowymi. Jeśli więc cierpisz na dolegliwości trawienne lub chcesz zadbać o swój profil lipidowy – włącz olej lniany do swojej diety.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Olej lniany – co wyjątkowego w sobie kryje?

Olej lniany pozyskujemy z nasion lnu. To bogactwo kwasów nienasyconych omega-3 o właściwościach przeciwzapalnych, a także oddziałujących protekcyjnie na nasz układ sercowo – naczyniowy, czy pracę mózgu. W oleju lniany znajdziemy również kwasy omega-6. Co jednak wydaje się najważniejsze, kwasy omega-3 i omega-6 pozostają tutaj w optymalnych proporcjach, co ma dla naszego zdrowia ogromne znaczenie.

Właściwości antyoksydacyjne oleju lnianego zawdzięczamy z kolei obecności witaminy E oraz jej składowych, czyli tokoferoli. Witamina E będzie miała dodatkowo istotny wpływ na poprawne funkcjonowanie zarówno żeńskiego, jak i męskiego układu rozrodczego, zadba o właściwa krzepliwość krwi, czy też zahamuje rozwój blaszki miażdżycowej.

Dla kogo olej lniany?

Jak już wspomnieliśmy, olej lniany to źródło kwasów omega-3, do tego pozostających w korzystnym, niemal idealnym stosunku do kwasów omega-6. Co to dla nas oznacza? Dokładnie to, że olej lniany wykazuje silne właściwości przeciwzapalne. A jak wiemy, stany zapalne stanowią jeden z najczęstszych czynników związanych z ryzykiem rozwoju wielu chorób, w tym:

  • cukrzycy i insulinooporności,
  • zespołu metabolicznego,
  • miażdżycy,
  • reumatoidalnego zapalnie stawów,
  • alergii,
  • astmy,
  • chorób zapalnych jelit,
  • nowotworów.

Spożywanie oleju lnianego zadziała zatem protekcyjnie i może wyraźnie zredukować ryzyko zachorowań. Z kolei główny składnik omega-3 w oleju lnianym – kwas alfa-linolenowy (kwas ALA) to działanie nie tylko przeciwzapalne, ale i ochronne dla serca. Stąd też olej lniany powinien znaleźć się w codziennym menu osób, które chcą zapobiegać chorobom serca i układu wieńcowego, obniżyć poziom trójglicerydów i cholesterolu we krwi. Olej lniany pomaga również złagodzić objawy chorób autoimmunologicznych.

Mniej znane właściwości oleju lnianego

O ile wyjątkowe właściwości oleju lnianego w zakresie obniżania poziomu cholesterolu, czy ochrony układu sercowo – naczyniowego są wielu osobom dobrze znane, to większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jaką jeszcze moc kryje w sobie ten złoty płyn.

Otóż dowiedziono, że suplementacja oleju lnianego w połączeniu z witaminą C przynosi pozytywne efekty w przypadku dzieci z ADHD. Chodzi tutaj przede wszystkim o prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego, a także poprawę w zakresie samokontroli, nerwowości, nadpobudliwości dzieci oraz ich podejścia do nauki i umiejętności skupienia uwagi.

Innym zastosowaniem oleju lnianego jest leczenie przewlekłych zaparć. Włączenie produktu do codziennej rutyny pozwala je przezwyciężyć i przywrócić organizmowi naturalny rytm wypróżnień. Olej lniany działa tutaj rozkurczowo i żółciopędnie, powleka jelita warstwą śluzu, co ułatwia przesuwanie się mas kałowych. Wystarczy 1 do 2 łyżek oleju lnianego dziennie, najczęściej stosowana na czczo.

Jak stosować i przechowywać olej lniany?

W przypadku oleju lnianego podstawowa zasada brzmi – olej ten stosujemy wyłącznie na zimno. Możemy zatem spożywać olej bezpośrednio lub jako dodatek do sałatki, surówki, pieczywa, twarożku, jako składnik zielonych koktajli, past kanapkowych, czy śledzi z cebulką. To olej tłoczony na zimno i tak też powinien być przechowywany oraz spożywany. Obróbka cieplna nie tylko pozbawiłaby olej lniany cennych walorów prozdrowotnych, ale uczyniłaby go wręcz szkodliwym i toksycznym.

Równie istotne w kwestii oleju lnianego jest jego przechowywanie. Podobnie, jak w przypadku innych olejów roślinnych, tego typu produkt jest niestabilny jeśli chodzi o działanie temperatury i światła. Stąd też tak ważne jest, aby olej zapakowany był w szklaną, ciemną butelkę. Po otwarciu przechowujemy produkt w lodówce (temperatura od 4 do 10 stopni, z dala od źródeł światła) i spożywamy w możliwie najkrótszym czasie. Najlepiej, aby nie przekraczał on 3 tygodni od otwarcia butelki.

Źródło artykułu:prostazdrowadieta.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także