NewsyCzy można pić kawę na pusty żołądek? Wielu z nas nawet nie wie, z czym to się wiąże

Czy można pić kawę na pusty żołądek? Wielu z nas nawet nie wie, z czym to się wiąże

Poranna kawa - Pyszności; źródło: AdobeStock
Poranna kawa - Pyszności; źródło: AdobeStock
Joanna Bogiel-Jażdżyk

05.05.2023 07:44, aktual.: 05.05.2023 08:43

Przyznaj się, wstajesz rano i pierwsza myśl: kawa! Dzięki niej przytomniejesz i jesteś gotów do wyzwań nowego dnia. Okazuje się jednak, że picie małej czarnej na czczo to nie jest najzdrowszy nawyk. Sprawdź dlaczego.

Kawa to jeden z najbardziej kochanych napojów na świecie. Wielu z nas chętnie sięga po nią o poranku. Wiadomo, że kawa dobrze działa na nasze zdrowie. Ale czy zdrowo jest pić ją na pusty żołądek? Okazuje się, że istnieją okoliczności, które mogą sprawić, że kawa przed śniadaniem nie będzie najlepszym wyborem.

Picie kawy na czczo to codzienność wielu z nas. Często sięgamy po filiżankę kawy, a dopiero później jemy śniadanie. I nawet jeśli nie doświadczamy z tego powodu nieprzyjemnych dolegliwości, prędzej czy później zadajemy sobie pytanie, czy można pić kawę na czczo? Odpowiedź nie jest oczywista.

Kawa z mlekiem - Pyszności; źródło: AdobeStock
Kawa z mlekiem - Pyszności; źródło: AdobeStock

Kawa na czczo szkodzi zdrowiu?

Do niedawna  lekarze i dietetycy zgadzali się co do tego, że picie kawy na pusty żołądek może powodować zgagę, niestrawność i podrażniać przewód pokarmowy. Teraz okazuje się, że nie ma  jednoznacznych dowodów, by picie kawy na pusty żołądek miało związek z problemami trawiennymi. Osoby, które doświadczają problemów gastrycznych po kawie pitej na czczo, najprawdopodobniej mają niską tolerancję kofeiny na czczo w ogóle, a ta zawarta jest przecież nie tylko w kawie.

Dziś specjaliści odrzucają też tezę, że kawa wypłukuje magnez. Owszem, w niedużym stopniu ogranicza jego przyswajalność, ale z drugiej strony sama jest źródłem magnezu. Warto jednak wiedzieć, że (niezależnie od tego, czy wypita na czczo, czy po jedzeniu) kawa utrudnia absorpcję witaminy B6, B2 i D3, a także żelaza. Jednak nie w sytuacji, w której kawa zostanie wypita  godzinę przed posiłkiem! Kawa może także ograniczyć dostępność wapnia, ale w bardzo niewielkim stopniu. Efekt ten łatwo jest zniwelować, dodając do napoju, odrobię mleka.

Pij, ale rozsądnie!

Rozprawiliśmy się z najpopularniejszymi mitami na temat kawy. Jednak warto pamiętać, że kawa może mieć również kilka negatywnych skutków ubocznych, niezależnie od tego, czy pijesz ją na pusty żołądek, czy po zjedzeniu posiłku. Kofeina może uzależniać, a niektóre osoby są na nią szczególnie podatne. Picie nadmiernych ilości kawy może prowadzić do uczucia niepokoju i  kołatania serca. U niektórych, wrażliwych osób, picie kawy może powodować bóle głowy, migreny i wysokie ciśnienie krwi. Picie kawy z mlekiem (lub napojem roślinnym) na pusty żołądek może powodować duży skok poziomu cukru we krwi i utrudniać kontrole glikemii.

Chcesz zatroszczyć się o swoje zdrowie? Najpierw zjedz śniadanie i dopiero po 1-2 godzinach wypij filiżankę ulubionej kawy. W ten sposób nie zaburzysz żadnych procesów w organizmie i wyciągniesz z kawy więcej dobrego – wypijesz ją z większym smakiem i zaznasz większego pobudzenia.

Większość ekspertów zaleca z nieprzekraczanie bezpiecznych dawek spożywanej kofeiny, która występuje również w herbacie. Bezpieczna norma to  około 400 mg dziennie, czyli ok. 4-5 filiżanek. Lubisz kawę? Wybierz parzoną lub z ekspresu, a unikaj kawy rozpuszczalnej.

Nie masz pomysłu na śniadanie? Przygotuj naleśniki. Przepis na ciasto znajdziesz tu:

.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także