Pęcznieją szybciej niż chia i mają orzeźwiający smak. Jedz regularnie, a jelita ci podziękują

Nasiona słodkiej bazylii
Nasiona słodkiej bazylii
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

08.05.2024 13:35, aktual.: 08.05.2024 14:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nasiona słodkiej bazylii, znane również jako tukmaria, to małe, ale potężne superfoods, które zyskują na popularności dzięki swoim wyjątkowym właściwościom zdrowotnym. Są bogate w składniki odżywcze i mają długą historię stosowania w medycynie chińskiej i ajurwedyjskiej.

Tukmaria (bazylia azjatycka) pochodzi z tropikalnych regionów Azji i występuje pod nazwami: sabja, falooda, selasih czy słodka bazylia. W medycynie chińskiej i ajurwedyjskiej ceniona i stosowana jest od tysięcy lat. Bazylia azjatycka ma ponad 150 odmian, a jedna z nich - zwana świętą bazylią azjatycką - czczona jest i stosowana w indyjskich ceremoniach religijnych. Nasiona tukmarii przypominają nasiona chia, z którymi bywają mylone.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Właściwości zdrowotne nasion tukmaria

Nasiona tukmaria są źródłem błonnika, szczególnie błonnika rozpuszczalnego, w tym pektyny. Pektyna wykazuje właściwości prebiotyczne, a więc zwiększa dobroczynne bakterie jelitowe, a także opóźnia opróżnianie żołądka i zwiększa poziom hormonów, które sprzyjają poczuciu sytości. Regularne spożywanie nasion słodkiej bazylii może wpłynąć pozytywnie na prace jelit, wyeliminować wzdęcia i zaparcia oraz pomóc w walce z niestrawnościami.

Nasiona słodkiej bazylii zawierają również spore ilości wapnia, magnezu i żelaza, witaminę A i K, a także antyoksydanty, takie jak polifenole i flawonoidy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Ponadto tukmaria wykazuje działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze.

Spożywanie nasion słodkiej bazylii po posiłku może obniżyć poziom cukru we krwi. Co więcej, wspomniana pektyna może obniżać poziom cholesterolu we krwi poprzez hamowanie wchłaniania cholesterolu w jelitach. Warto dodać też, że tukmaria jest źródłem kwasu alfa-linolenowego (ALA), tłuszczu omega-3 o właściwościach przeciwzapalnych. Tylko jedna łyżka nasion bazylii może pokryć dzienne zapotrzebowanie na ALA.

Jak spożywać nasiona słodkiej bazylii?

Chcąc czerpać korzyści zdrowotne z nasion tukmaria, należy je odpowiednio przygotować. Zaleca się moczenie nasion w wodzie, mleku czy soku, co pozwoli im napęcznieć i stworzy żelową otoczkę (nie powinno się spożywać surowych nasion słodkiej bazylii). Tak naprawdę wystarczy im 5 minut, ale warto odczekać ok. pół godziny. Po namoczeniu nasiona stają się miękkie i mogą być dodawane do różnorodnych potraw, takich jak puddingi, koktajle, jogurty czy sałatki.

Nasiona słodkiej bazylii, przez to, że pęcznieją, mają zdolność do wywoływania uczucia sytości po jedzeniu, tym samym więc pomagają uniknąć podjadania w ciągu dnia. Dodane do wody wypełniają żołądek i utrzymują nawodnienie organizmu na odpowiednim poziomie. Należy jednak pamiętać, że nie zastąpią zdrowego odżywiania.

Nasiona słodkiej bazylii
Nasiona słodkiej bazylii© Pixabay

Czym różnią się nasiona chia od nasion słodkiej bazylii?

Chociaż nasiona tukmaria i chia są podobne pod wieloma względami, istnieją między nimi pewne różnice. Obie odmiany nasion pęcznieją po dodaniu wody, jednak nasiona tukmaria mają tendencję do tworzenia bardziej żelowej konsystencji, są galaretowate i lekko chrupiące w środku. Ponadto chia nie ma własnego smaku, podczas gdy tukmaria ma łagodne nuty bazylii i jest lekko orzeźwiająca.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także