Jak uratować jedzenie przed zmarnowaniem? Too Good To Go ma na to sprawdzony patent
Firma wpływu społecznego Too Good To Go z okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości nt. Strat i Marnowania Żywności przeprowadziła eksperyment, który udowadnia, że nieidealne jedzenie może być przygotowane w doskonały sposób.
Wystarczy odrobina kreatywności i kilka prostych trików, by żadne jedzenie się nie zmarnowało.
Więź z jedzeniem i jego pochodzeniem - kampania Too Good To Go
Punktem wyjścia kampanii Too Good To Go stały się wyniki najnowszych badań, z których wynika, że niemal połowa Polaków (49 proc.) traci emocjonalną więź z jedzeniem i jego pochodzeniem. Skutkiem tego są praktyki prowadzące do marnowania żywności – aż 19 proc. osób przyznaje, że wyrzuca dobre jedzenie przynajmniej raz w miesiącu lub częściej.
Młodzowy kùch. Jak zrobić kaszubski drożdżowiec z kruszonką krok po kroku
Przyczyną tego zjawiska bywa między innymi nieestetyczny wygląd produktów czy brak pomysłów na ich wykorzystanie. W odpowiedzi Too Good To Go zaprosiło do współpracy food stylistkę Jagodę Żmudzińską, znaną z realizacji kampanii dla największych marek spożywczych. Jej zadaniem było przygotowanie profesjonalnej sesji zdjęciowej z wykorzystaniem "nieidealnych" owoców, warzyw i pieczywa uratowanych dzięki aplikacji Too Good To Go – pokazując przemianę od "przed" do "wow!".
Koncepcja kampanii bazuje na popularnym formacie "przed vs. po", w którym zestawiono niesprzedane, nieidealne produkty z efektownym daniem końcowym – kanapką ukazującą ich pełen potencjał wizualny i smakowy.
Projekt powstał w oparciu o globalne hasło Too Good To Go "Divided by taste, united against food waste", podkreślające, że mimo różnic w gustach kulinarnych i sposobach gotowania, wszyscy jesteśmy zjednoczeni w sprzeciwie wobec marnowania jedzenia.
- Po raz kolejny udowadniamy, że nieidealne jedzenie może być równie doskonałe jak to o gładkiej skórce, idealnym kształcie czy perfekcyjnym kolorze. Wystarczy kilka trików i odrobina kreatywności, by przygotować potrawy, które wyglądają jak z reklamy. Naszym celem było pokazanie, że dzięki kreatywnej stylizacji i odpowiedniej prezentacji można wydobyć pełen potencjał każdego produktu. Tak, by zamiast do kosza, trafił na talerz – powiedziała Beata Pałczyńska, PR Managerka Too Good To Go w Polsce.
- Zależało mi, żeby pokazać, że każdy produkt może wyglądać apetycznie – nawet ten nieidealny. Czasem wystarczy odrobina oliwy, który nada blasku, kąpiel wodna, która przywróci warzywom świeżość i jędrność, albo kilka minut w piekarniku, by pieczywo znów nabrało pożądanej chrupkości. W stylizacji chodzi o to, żeby wydobyć potencjał tego, co już mamy – komentuje Jagoda Żmudzińska, food stylistka i CEO Jagody Studio.
Sesję fotograficzną zrealizowano w autorskiej przestrzeni Jagody Studio. Użyte w niej produkty pochodziły z Paczek Niespodzianek dostępnych w aplikacji Too Good To Go, uratowanych z sieci sklepów Biedronka, Gorąco Polecam i Vincent.
Edukacja społeczna
Celem Too Good To Go jest inspirowanie ludzi do wspólnego działania na rzecz ograniczania marnowania żywności. Aplikacja łączy użytkowników z lokalnymi piekarniami, restauracjami, sklepami i supermarketami, w których pod koniec dnia można odebrać niesprzedane jedzenie po obniżonej cenie – z korzyścią dla środowiska, przedsiębiorców i konsumentów.
Marnowanie żywności odpowiada dziś za 10 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych (WWF, 2021). Według raportu Project Drawdown (2020) ograniczenie strat żywności jest najskuteczniejszym sposobem na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym i utrzymanie wzrostu temperatury poniżej 2°C do 2100 roku.
O Too Good To Go
Too Good To Go, certyfikowany BCorp, to firma wpływu społecznego. Pomaga partnerom odblokować zysk z nadwyżkowej żywności, jednocześnie zmniejszając skalę marnowanego jedzenia. Wraz z 120 mln zarejestrowanych użytkowników i 185 000 aktywnymi partnerami w 20 krajach, tworzy największy na świecie marketplace nadwyżek żywności.
Od czasu swojej premiery w 2019 r. w Polsce, aplikacja Too Good To Go pomogła uratować przed zmarnowaniem ponad 17 milionów posiłków, co odpowiada 45 000t emisji CO2e. Według Projektu Drawdown (2020) niemarnowanie żywności to działanie numer jeden, które pomaga w rozwiązaniu kryzysu klimatycznego poprzez ograniczenie wzrostu temperatury do 2˚C do 2100 roku.