PoradyJesz masło codziennie i widzisz u siebie takie objawy? Lepiej uważaj

Jesz masło codziennie i widzisz u siebie takie objawy? Lepiej uważaj

Masło
Masło
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

13.08.2023 08:26, aktual.: 26.09.2023 13:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Masło spożywamy bardzo często. Najczęściej smarujemy nim kanapki, gdyż wtedy smakują one o wiele lepiej. Często dodajemy go także do ciast lub wykorzystujemy do smażenia. Czy jednak możemy codziennie jeść duże ilości masła? Wyjaśniamy, jak to wpływa na nasz organizm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Masło czy margaryna? Który produkt jest zdrowszy? Naukowcy sprawdzają to od wielu lat i dochodzą do różnych wniosków. Wiemy natomiast jedno - nie powinniśmy bezkarnie objadać się ani jednym, ani drugim. Niektórzy z nas powinni wręcz unikać masła jak ognia.

Masło to przede wszystkim tłuszcz zwierzęcy

Produkt składa się (najczęściej) w 80-90 procentach z tłuszczu mlecznego. 56 procent to tłuszcze nasycone, na przykład palmitynowy, stearynowy, laurynowy lub mirystynowy. Jak wiemy, w nadmiernych ilościach szkodzą naszemu organizmowi i mogą przyczynić się do pojawienia się zmian w żyłach, które prowadzą do miażdżycy.


W maśle znajdziemy także utwardzone tłuszcze roślinne. Przekształcają się one w bardzo szkodliwe tłuszcze trans, które sieją spustoszenie w naszym organizmie. Tutaj należy wspomnieć, że tłuszcz roślinny, który występuje w formie płynnej, nie jest dla nas szkodliwy. Kwasy tłuszczowe nienasycone powinny być bardzo ważną częścią naszej diety.

Masło
Masło© Pixabay

Masło ma też swoje dobre strony

Jedna łyżeczka masła 102 kalorie i 11,5 grama tłuszczu. W produkcie znajdziemy witaminy A, B12, D, E i K, które mają wpływ na wiele funkcji w organizmie, między innymi wspomagają wzrok i poprawiają stan skóry. Masło zawiera także kwas linolowy, który najprawdopodobniej ma właściwości przeciwnowotworowe.


Musimy jednak pamiętać o tym, że te właściwości nie niwelują negatywnych aspektów masła. Tłuszcze nasycone powinny stanowić niewielką część naszej diety. Według American Heart Association nie powinniśmy jeść więcej niż 13 g tego składnika dziennie (6 procent zapotrzebowania). Oznacza to, że dorosła osoba może zjeść maksymalnie dwie łyżeczki masła dziennie. Najlepiej byłoby, gdyby ta ilość ograniczyła się do jednej łyżeczki, czyli 7 g.

Niektóre osoby powinny unikać masła

Jeśli cierpisz na zaburzenia lipidowe lub na choroby sercowo-naczyniowe, powinieneś unikać masła. Lepszym wyborem będą miękkie margaryny. Masło i tłuszcze roślinne nie są również dobre dla seniorów. Starsze osoby powinny spożywać tłuszcze nienasycone, ponieważ bardzo dobrze wpływają na sprawność umysłową.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także