Wielosztuki mogą wprowadzać w błąd. UOKiK bierze się za supermarkety
Sieci sklepów kuszą promocyjnymi okazjami, gdzie za zakup kilku sztuk otrzymuje się odpowiednią zniżkę. Chociaż brzmi to nader kusząco dla konsumenta, to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta postanowił przyjrzeć się tej zagrywce. Mogą posypać się kary.
16.01.2024 10:30
Kiedy niemal na każdym rogu znaleźć można kolejne sklepy i supermarkety, zaczyna się walka o klientów. Jaki jest najlepszy sposób na przyciągniecie ich do siebie? Oczywiście promocje i specjalne oferty, bo przy okazji klienci sięgają po różne produkty i myślą, że właśnie tutaj dobrze jest wydać pieniądze. W ostatnim czasie coraz częściej stosowaną zagrywką są tzw. wielosztuki, czyli promocja, w której przy zakupie kilku opakowań, ogólna cena produktu spada. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta dopatrzył się w tym jednak pewnych nieprawidłowości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
UOKiK prowadzi postępowanie
Na etykietach informujących o promocji, dużą i grubą czcionką wybita jest cena promocyjna. Cena bez promocji, obowiązująca przy zakupie pojedynczej sztuki, nie jest jednak aż tak widoczna. W efekcie, klienci często nieświadomie kupują więcej towaru niż potrzebują.
UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Urząd może nałożyć na sieci handlowe kary pieniężne. Działania wyjaśniające są prowadzone w Biedronce, Lidlu, Kauflandzie, Żabce, Dino, Netto, sieciach Carrefour i Auchan.
Kluczowa ma być cena za sztukę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta podaje, że to cena za sztukę, bez promocji, powinna być kluczowa na etykiecie produktu.
To na jej podstawie powinniśmy podejmować decyzję o zakupie danego produktu. Cena nie może wprowadzać w błąd, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, można zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej - podaje UOKiK w piśmie przekazanym PAP.
UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Urząd może nałożyć na sieci handlowe kary pieniężne.
Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce obowiązuje przepisy dyrektywy Omnibus, w ramach której sprzedawcy mają obowiązek "uwidaczniania, obok ceny towaru lub usługi, informacji o najniższej cenie towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem". Informacja powinna znaleźć się wszędzie tam, gdzie sprzedawca informuje o akcji promocyjnej lub rabacie. Dzięki temu ukróci się procedes fałszywych rabatów i zawyżania cen przed akcjami promocyjnymi.