NewsyWielosztuki mogą wprowadzać w błąd. UOKiK bierze się za supermarkety

Wielosztuki mogą wprowadzać w błąd. UOKiK bierze się za supermarkety

Supermarkety mogą dostać kary - Pyszności
Supermarkety mogą dostać kary - Pyszności
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Bartek Magierowski

16.01.2024 10:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sieci sklepów kuszą promocyjnymi okazjami, gdzie za zakup kilku sztuk otrzymuje się odpowiednią zniżkę. Chociaż brzmi to nader kusząco dla konsumenta, to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta postanowił przyjrzeć się tej zagrywce. Mogą posypać się kary.

Kiedy niemal na każdym rogu znaleźć można kolejne sklepy i supermarkety, zaczyna się walka o klientów. Jaki jest najlepszy sposób na przyciągniecie ich do siebie? Oczywiście promocje i specjalne oferty, bo przy okazji klienci sięgają po różne produkty i myślą, że właśnie tutaj dobrze jest wydać pieniądze. W ostatnim czasie coraz częściej stosowaną zagrywką są tzw. wielosztuki, czyli promocja, w której przy zakupie kilku opakowań, ogólna cena produktu spada. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta dopatrzył się w tym jednak pewnych nieprawidłowości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

UOKiK prowadzi postępowanie

Na etykietach informujących o promocji, dużą i grubą czcionką wybita jest cena promocyjna. Cena bez promocji, obowiązująca przy zakupie pojedynczej sztuki, nie jest jednak aż tak widoczna. W efekcie, klienci często nieświadomie kupują więcej towaru niż potrzebują.

Zdjęcie zrobione w supermarkecie w Rzeszowie
Zdjęcie zrobione w supermarkecie w Rzeszowie© Nadesłane

UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Urząd może nałożyć na sieci handlowe kary pieniężne. Działania wyjaśniające są prowadzone w Biedronce, Lidlu, Kauflandzie, Żabce, Dino, Netto, sieciach Carrefour i Auchan.

Kluczowa ma być cena za sztukę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta podaje, że to cena za sztukę, bez promocji, powinna być kluczowa na etykiecie produktu.

To na jej podstawie powinniśmy podejmować decyzję o zakupie danego produktu. Cena nie może wprowadzać w błąd, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, można zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej - podaje UOKiK w piśmie przekazanym PAP.

UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie nieuczciwych praktyk stosowanych przez sieci handlowe. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Urząd może nałożyć na sieci handlowe kary pieniężne.

Supermarket - Pyszności
Supermarket - Pyszności© Canva | Mehrad Vosoughi

Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce obowiązuje przepisy dyrektywy Omnibus, w ramach której sprzedawcy mają obowiązek "uwidaczniania, obok ceny towaru lub usługi, informacji o najniższej cenie towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem". Informacja powinna znaleźć się wszędzie tam, gdzie sprzedawca informuje o akcji promocyjnej lub rabacie. Dzięki temu ukróci się procedes fałszywych rabatów i zawyżania cen przed akcjami promocyjnymi.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
newsyuokikBiedronka