PrzepisGrillCo i w jaki sposób grillować, aby nie przytyć? Kilka prostych zasad dla osób będących na diecie

Co i w jaki sposób grillować, aby nie przytyć? Kilka prostych zasad dla osób będących na diecie

Jak nie przytyć po majówce?
Jak nie przytyć po majówce?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Zbigniew Lewczak
24.04.2024 10:36, aktualizacja: 23.05.2024 08:16

Kiedy sezon grillowy nabiera tempa, a weekendy obfitują w spotkania przy ruszcie, wiele osób obawia się o swoją sylwetkę. Dieta redukcyjna nie oznacza jednak, że trzeba rezygnować z grillowania. Wystarczy stosować się do kilku prostych wskazówek, aby móc cieszyć się pysznymi i zdrowymi potrawami z grilla.

Pierwszym skojarzeniem z grillem jest kiełbasa, karkówka i kaszanka. Chociaż są to naprawdę smaczne pozycje, to nie można zaliczyć ich do dań dietetycznych. Nie oznacza to jednak, że trzeba rezygnować z pysznych potraw — zdrowa dieta wcale nie musi być nudna.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak zdrowo grillować?

Zbliżająca się wielkimi krokami majówka to czas, gdy z ogródków dobiega zapach pieczonych smakołyków. Długi weekend Polacy spędzą przy ruszcie. Możesz dołączyć do narodowego grillowania nawet w trakcie redukcji.

Tata grilluje z córką podczas majówki
Tata grilluje z córką podczas majówki© Gettyimages | AleksandarNakic

Tradycyjny polski grill kojarzy się raczej z tłustym mięsem. Chociaż karkówka czy kiełbasa są bez wątpienia smaczne, to nie należą do najzdrowszych, szczególnie dla osób na diecie. Zastąp je chudszym mięsem, takim jak pierś z kurczaka, indyka, chude kawałki wieprzowiny czy niedoceniane i niesłusznie zapomniane na polskim ruszcie ryby. Ciekawym urozmaiceniem może być też grillowane tofu, tempeh lub seitan.

Wiele osób obawia się, że nietłuste kawałki mięsa, przede wszystkim drobiowego, będą suche i jałowe w smaku. Nic bardziej mylnego, bowiem marynowanie drobiu na noc przed grillowaniem to świetny sposób na uzyskanie soczystego, aromatycznego mięsa. Do marynaty możesz dodać oliwę z oliwek, zioła i ulubione przyprawy. Dobrym patentem jest również dorzucenie czegoś kwaśnego, jak jogurt lub sok z cytryny. Kwas pomaga rozbić włókna mięsa, co uczyni je bardziej miękkim.

Mieszam musztardę z kilkoma dodatkami i polewam kurczaka. Najlepsza marynata na grilla
Mieszam musztardę z kilkoma dodatkami i polewam kurczaka. Najlepsza marynata na grilla© Adobe Stock

Marynatę najlepiej jest przygotować samemu lub zachować ostrożność na zakupach. Samodzielnie przygotowując marynatę, masz pełną kontrolę nad wszystkimi składnikami. Możesz używać świeżych ziół, przypraw i innych aromatów, które najlepiej odpowiadają twoim gustom. W gotowcach znaleźć można niestety długą listę kompletnie zbędnych składników, jak maltodekstryna, dekstroza, skrobia modyfikowana czy też glukoza. Jeśli więc zdecydujesz się na gotową marynatę, przed zakupem przeczytaj z uwagą jej skład.

Postaw na dodatki

Komponując swój talerz podczas wspólnego grillowania ze znajomymi, zadbaj o to, aby nie zabrakło na nim warzyw. Smaczna sałatka nie tylko świetnie pasuje do mięs, ale również zapełni talerz i pomoże nasycić organizm. Warzywa są lekkostrawne i nie obciążają żołądka, co jest szczególnie ważne podczas obfitych grillowych uczt.

Sałatka ze stokrotkami
Sałatka ze stokrotkami© Adobe Stock

Warzywa sprawdzą się nie tylko w sałatce, ale też bezpośrednio na ruszcie. Chrupiące szparagi, papryka, bakłażan, pieczarki czy cukinia to świetny pomysł na urozmaicenie mocno mięsnego grillowania. Warzywne szaszłyki to pyszny i zdrowy dodatek, po który chętnie sięgną nawet zagorzali mięsożercy.

Sposób grillowania ma znaczenie

Ważne jest nie tylko co, ale i jak grillujmy. Podczas pieczenia na ruszcie, zwłaszcza tłustego mięsa, na rozżarzony węgiel spada tłuszcz, co prowadzi do emisji szkodliwych substancji, w tym również rakotwórczych.

Zdrowszą alternatywą są grille gazowe i elektryczne, nie oznacza to jednak, że musisz od razu pozbywać się swojego sprzętu. Postaw na węgiel drzewny zamiast brunatnego i uzbrój się w cierpliwość. Poczekaj, aż węgiel pokryje się szarym nalotem i żar będzie umiarkowany. Unikaj grillowania na otwartym ogniu. Potrawy umieść na tackach — tłuszcz skapujący z potraw na tackę wolniej spala się na rozżarzonym węglu, co ogranicza emisję szkodliwych związków.

Tacka na grilla
Tacka na grilla© Adobe Stock

Będąc na diecie, nie musisz rezygnować z grillowania z bliskimi. Postaw na zdrowsze rodzaje mięs, sięgnij śmiało po porcję warzyw i ciesz się smakiem bez wyrzutów sumienia.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także