Ta puszka Coca-Coli jest warta ponad milion złotych. Wyróżnia ją jedno
Wysokość niemal miliona i czterystu tysięcy złotych osiągnęła na portalu eBay aukcja dotycząca puszki Coca-Coli. Co sprawiło, że kawałek kolorowego aluminium jest warty tyle pieniędzy? Wszystko przez jego historię i unikatowość.
07.12.2023 11:25
25 stycznia 2019 roku pewien japoński restaurator zapłacił 11 milionów złotych za niemal 300-kilogramowego tuńczyka. W tym samym roku na innej aukcji sprzedano jednego duriana za 190 tysięcy złotych. Tymczasem pochodzącego z Hokkaido pięknego arbuza Densuke wylicytowano kiedyś za 26 tysięcy złotych.
Jak sam widzisz, naprawdę różne dziwne rzeczy potrafią osiągać niebotyczne ceny. Czasami jest to efekt doskonałego smaku, czasem reklamy (jak w przypadku tuńczyka). A czym kierowano się podczas wystawienia na aukcji puszki Coca-Coli za grubo ponad milion złotych? Żeby to wyjaśnić, należy cofnąć się na chwilę w czasie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Krótka historia puszki
W 1955 roku Coca-Cola po raz pierwszy w historii trafiła do puszki zamiast szklanej butelki. Lata 50. XX wieku były okresem raczkowania aluminium i tworzonych z niego opakowań na napoje, a The Coca-Cola Company od razu chciała z tego skorzystać. Nie pierwszy raz w swej historii okazało się, że gigant spożywczy jest prawdziwym mistrzem marketingu.
Już wkrótce puszki Coca-Coli miały stać się równie kultowym produktem, co szklane butelki. Ich wzory opisuje się dzisiaj na studiach grafiki reklamowej, omawia w kontekście socjologicznym i pijarowym. Na portalu projektowaniegraficzne.pl czytamy o ujętym w tym kontekście minimalizmie, modzie, designie, koncepcjach przyszłości i futuryzmie. Tak, to wszystko dotyczy puszki od napoju gazowanego.
Kolekcjonerzy puszek Coca-Coli wiedzą doskonale, że niektóre okazy — z tych serii, które były limitowane i czasowe — są warte więcej, niż pozostałe. Tak też było w przypadku wystawionej za prawie milion czterysta tysięcy złotych puszki Coli, o której jest ten artykuł. Pochodzące z 2019 roku opakowanie przedstawia Świętego Mikołaja pijącego gazowany napój, który miał być ponoć o smaku cynamonowym. Miał być, ponieważ go tam nie ma. I tu jest właśnie pies pogrzebany.
Wada fabryczna warta milion złotych
W opisie aukcji rzeczonej puszki Coca-Coli napisano, że opakowanie jest jednocześnie zamknięte i puste. Zaplombowany, oryginalny produkt jest skutkiem wady fabrycznej, niezwykle rzadkiej i niespotykanej. To właśnie ona sprawiła, że puszka osiągnęła tak niebotyczną cenę - 274 677,43 funtów brytyjskich.
Cóż, przynajmniej kupca nie będzie korciło, żeby ją otworzyć i się napić, prawda?