Trzeba zostawiać napiwek? Specjalistka nie pozostawia żadnych wątpliwości
Zostawić napiwek czy nie? A jeśli tak, to ile? Jeśli takie pytania chodzą wam po głowie, dobrze trafiliście. Zobaczcie, co specjalistka od zasad savoir-vivre'u mówi na temat podziękowań dla obsługi restauracji w formie dodatkowych pieniędzy. Czy praktyka jest wyrazem kultury i klasy, czy może niekoniecznie?
07.08.2023 | aktual.: 07.08.2023 19:27
Jeśli jesteśmy zadowoleni z wykonanej usługi, zostawiamy napiwek. Gratyfikujemy nie tylko pracowników restauracji, ale też fryzjerów, taksówkarzy czy dostawców jedzenia. Pytanie brzmi czy to rzeczywiście dobra praktyka? Jeśli tak, to jaką kwotę zostawić, by była zgodna z zasadami savoir-vivre'u? Co powinniśmy zrobić w przypadku, gdy jakość wykonanej usługi nie spełniła oczekiwań?
Czy trzeba zostawiać napiwek? Jeśli tak, to ile powinien wynosić?
Napiwek jest dobrowolny. Nie musimy zostawiać dodatkowych pieniędzy za wykonanie usługi, natomiast uważa się, że jest to w dobrym tonie. Jak zaznaczyła Małgorzata Jóźwiak, ekspertka od zasad savoir-vivre'u w rozmowie z "Dzień Dobry TVN", napiwek powinien stanowić ok. 10 proc. kwoty, którą wydaliśmy w restauracji (lub salonie fryzjerskim, kosmetycznym itd.). Są jednak wyjątki.
Jóźwiak dodała też, że jeśli decydujemy się na zostawienie napiwku, kwota nie powinna być zbyt niska. Tak więc, jeśli rachunek opiewa na 48 złotych i chcemy podnieść go do 50 złotych, to - według specjalistki - jest zdecydowanie za mało. W przypadku kiedy nie dysponujemy gotówką, ale chcemy wyrazić wdzięczność, docenić osobę, która nas obsługiwała, wystarczy podziękować. Warto wiedzieć, że formą napiwku-podziękowania jest również wystawienie pozytywnej opinii w internecie.
Co, jeśli obsługa w restauracji nie była zadowalająca?
Jeśli jakość obsługi w restauracji nie spełniła oczekiwań, nie musimy zostawiać napiwku. W takim wypadku dobrze jest wyjaśnić kelnerowi, z czego nie byliśmy zadowoleni. Warto podkreślić, że są miejsca, w których serwis jest doliczany do rachunku, co powinno być zaznaczone w karcie menu. Zdarza się, że obsługa restauracji informuje o tym gości przed złożeniem zamówienia.
Anna Dąbrowska, dziennikarka i ekspertka savoir-vivre'u w rozmowie z serwisem haps.pl tłumaczy, że w dobrym tonie jest zostawienie napiwku kurierom, listonoszom czy szatniarzom. Żaneta Pawlak, stylistka fryzur wyznała w "Dzień Dobry TVN", że wdzięczność wyrażają nie tylko dodatkowe pieniądze. Jedna z klientek miała podarować kobiecie drewniany hamak. Inne, zazwyczaj w okolicach świąt, obdarowują stylistkę bombkami czy stroikami.