PoradyCzy odstawienie chleba przy odchudzaniu ma sens? Zobacz, czy i ile schudniesz

Czy odstawienie chleba przy odchudzaniu ma sens? Zobacz, czy i ile schudniesz

Chleb
Chleb
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Olena Yemchuk

18.10.2023 12:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Myślałeś kiedyś o tym, by odstawić chleb i inne pieczywo? Zazwyczaj to kolejny krok, po odrzuceniu słodyczy i fast foodów, który podejmujemy, gdy chcemy zacząć się odchudzać. Czy jednak ma to jakikolwiek sens i brak chleba w diecie pomoże nam schudnąć?

Podstawą diety jest aktywność fizyczna i odpowiednia podaż kalorii (tzw. deficyt kaloryczny). Wspomagać mogą nas składniki, które przyspieszają przemianę materii, jak imbir, kurkuma, cynamon, pieprz cayenne i wiele innych. Mnóstwo z nas rezygnuje też z niektórych dań. Często wybór pada na pieczywo. Czy taka decyzja jest dobra?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaką kaloryczność ma chleb?

Jesteśmy pewni, że pieczywo ma bardzo dużo kalorii i to sprawia, że trzeba je wyeliminować z diety. Jak sprawa wygląda tak naprawdę? Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj pieczywa zazwyczaj wybieramy. Liczba kalorii jest bardzo zróżnicowana. Na przykład kromka chleba pełnoziarnistego zawiera 88 kcal, bułka kajzerka ma już 180 kcal, a ciabatta ponad 200 kcal. Jak łatwo zauważyć, liczba kalorii, jaką sobie dostarczamy, zależy od rodzaju chleba, który na co dzień jemy.

Chleb zawiera też ogromną ilość węglowodanów, więc to kolejny powód, dla którego z niego rezygnujemy. Warto też pamiętać, że źródłem cukrów są też kasze, ryże, makarony oraz mleko. Wszystko zależy od tego, jak często po te produkty sięgamy. Jeśli są podstawą naszej diety, wyeliminowanie ich sprawi, że będziemy dostarczać organizmowi mniej węglowodanów.

Odchudzanie bez chleba. Czy to ma sens?

Chudniemy, jeśli zapewniamy sobie deficyt kaloryczny. Musimy jeść mniej kalorii, niż na co dzień spalamy, na przykład deficyt z rzędu 300-600 kcal pozwoli nam schudnąć 0,5-1kg na tydzień. A jak się to ma do chleba? Sprawa jest dość prosta. Załóżmy, że w ciągu dnia jesz 8-10 kromek chleba. Tym samym dostarczasz sobie około 800 kcal, jeśli całkowicie wyeliminujesz ten składnik lub mocno go ograniczysz, zapewnisz sobie deficyt kaloryczny. Jeśli jesz mniej pieczywa, efekt nie będzie aż taki spektakularny.

Chleb
Chleb© Flickr

Większy sens ma więc rezygnacja z chleba, jeśli jemy go bardzo dużo. W przypadku kromki, dwóch dziennie, taki ruch nie wpłynie na nas jakoś mocno. Jedynie, jeśli wprowadzimy do diety inne zmiany, na przykład zaczniemy więcej się ruszać lub wyeliminujemy inne składniki.

Czym zastąpić chleb?

Pieczywo warto zastąpić czymś mniej kalorycznym, świetnym pomysłem są warzywa i owoce. Jeśli na śniadanie zawsze do jajecznicy braliśmy chleb, możemy do dania dodać trochę pomidorów lub serek wiejski. Jako dodatek możemy podać kilka kawałków ulubionego warzywa lub owocu. Kanapki możemy zastąpić pożywną sałatką na bazie indyka lub kurczaka. Te wszystkie rzeczy sycą bardziej niż chleb, dzięki czemu nie będziesz co chwila podjadać.

Warto wziąć też pod uwagę fakt, iż chleb ma wysoki indeks glikemiczny, który powoduje natychmiastowy wyrzut cukru i jego spadek, przez co od razu jesteśmy głodni i od razu chcemy coś nowego przekąsić. To sprawia, że szybciej tyjemy.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także