NewsyJakie są zwyczaje żywieniowe Polaków? Badania nie pozostawiają złudzeń

Jakie są zwyczaje żywieniowe Polaków? Badania nie pozostawiają złudzeń

Zastanawialiście się nad tym, jakie panują zwyczaje żywieniowe wśród Polaków? Biostat przy współpracy z WP.pl postanowił przeprowadzić obszerne badanie, które trwało od 31 maja do 2 czerwca 2023 roku. Wzięło w nim udział ponad 1000 osób powyżej 18. roku życia. Jego wyniki są bardzo ciekawe.

Zwyczaje żywieniowe Polaków
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

17.10.2023 14:04

Badanie Biostatu dotyczyło wielu aspektów, na przykład reklam żywności i ich wpływu na wybory Polaków. Była też mowa o rozpoznawalności marki, decyzjach zakupowych, czy zakupach w Internecie. Przeprowadzający badanie pytali również, gdzie ankietowani zazwyczaj kupują jedzenie oraz w jakich miejscach najchętniej jadają. Z badania dowiemy się także, czy Polacy zdrowo się odżywiają. Analizie poddano następujące grupy wiekowe:

  • 18-29 lat,
  • 30-39 lat,
  • 40-49 lat,
  • 50-59 lat,
  • 60 lat i więcej.

Jakie są więc zwyczaje żywieniowe Polaków?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co Polacy myślą o reklamach produktów spożywczych?

"Czy uważa Pan/i, że reklamy produktów żywnościowych przekazują rzetelne informacje o reklamowanych produktach?" - tak brzmiało jedno z pytań. Okazało się, że zdania są podzielone, z lekką przewagą w stronę "trudno powiedzieć" - tę odpowiedź wskazało 36 proc. uczestników badania. Z kolei 35,5 proc. jest zdania, że reklamy nie są wiarygodne, a 28,5 proc. ankietowanych uważa wręcz przeciwnie. Polacy również chętnie kupują produkty żywieniowe, gdy znają je z reklam (43,9 proc. biorących udział w badaniu często, a +33,9 proc. czasami). Dotyczy to przede wszystkim osób w wieku 30-49 lat. Badani decydują się na zakup produktu głównie, dlatego że znają markę i jej ufają. Większość (52 proc.) przyznała, że to najważniejsze kryterium ich wyboru. Część osób (42,5 proc.) kupuje też nieznane produkty, bo kojarzy producenta.

Co ciekawe, reklamy żywnościowe dość umiarkowanie wpływają na decyzje zakupowe Polaków. Ponad 34 proc. zadeklarowało, że kupuje dany produkt po ich obejrzeniu, zaś prawie 8 proc. sięga po niego później. Reszta jest zdania, że reklama nie zachęca ich do zakupów. Kupowanie produktów spożywczych przez Internet również nie jest zbyt popularne. Najczęściej takie zakupy robią młodzi i zazwyczaj wybierają słodycze, przekąski, napoje i konserwy w puszce.

Zwyczaje żywieniowe Polaków
Zwyczaje żywieniowe Polaków© Adobe Stock

"Czym kierują się Polacy przy wyborze produktów żywnościowych znanych z reklam?" Najważniejszymi kryteriami określającymi zwyczaje żywieniowe w tym zakresie były cena oraz jakość. Te dwie wartości wskazało ponad 70 proc. ankietowanych. Na kolejnych miejscach znalazły się promocje (37,9 proc.), dostępność (27,8 proc.), polecenie rodziny i znajomych (27,7 proc.), opakowanie (15,8 proc.), reklama (8,8 proc.) oraz polecenie influencera (3,1 proc.). Polacy kupują też produkty marki innej niż ulubiona z trzech głównych powodów: cena, wyższa jakość oraz dostępność. Ważne jest również zdanie rodziny, skład produktu oraz promocje. Mniejsze znaczenie mają opinie dietetyków i influencerów.

Jakie są zwyczaje żywieniowe Polaków?

Mieszkańcy kraju nad Wisłą najczęściej i najchętniej jedzą to, co ugotowali w domu (90 proc. ankietowanych), co trzeci Polak wybrał restaurację, a część spożywa produkty garmażeryjne. Z kolei 21,1 proc. ankietowanych zamawia jedzenie do domu (najwięcej osób jest w grupie wiekowej 18-29). Najmniej popularne są bary mleczne i street foody.

Polacy zostali zapytani również o to, czy dobrze się odżywiają. Większość ankietowanych (58 proc.) jest zdania, że ich wybory żywieniowe są prawidłowe. 27,8 proc. osób miało problem z udzieleniem odpowiedzi, a pozostali przyznali, że mają nieprawidłowe zwyczaje żywieniowe. 3/4 ankietowanych, których żywienie pozostawia wiele do życzenia, ma zamiar poprawić sposób odżywiania się. Co ciekawe, na diecie było 40,4 proc. ankietowanych i większość stanowią kobiety.

Zwyczaje żywieniowe Polaków
Zwyczaje żywieniowe Polaków© Adobe Stock

Mieszkańcy Polski dość chętnie jedzą nieznane produkty. Najczęściej sięgają po nie raz na kilka miesięcy lub kilka razy w roku. Bardzo rzadko kilka razy w tygodniu. Ogólnie ponad 94 proc. Polaków lubi eksperymenty kulinarne w tym zakresie. Dość popularne są dania różnych kuchni świata. Zwyczaje żywieniowe Polaków pokazują, że takie potrawy kupują lub zamawiają kilka razy w miesiącu (25,9 proc.), raz na kilka miesięcy (29,6 proc.) lub kilka razy w roku (30,2 proc.). Najchętniej po dania kuchni świata sięgają osoby młode i w średnim wieku.

Nie obyło się bez pytania o zwyczaje żywieniowe związane z ulubionymi potrawami. Najchętniej wskazywana była tradycyjna kuchnia polska (79,5 proc. ogółu, najczęściej wybierana przez osoby 50+), po niej kuchnia śródziemnomorska (39,3 proc.) oraz tradycyjna kuchnia regionalna (35,6 proc.). Kolejne miejsca zajmują kuchnia chińska, fast foody, kuchnia meksykańska, potrawy wegetariańskie i kuchnia indyjska. Najmniej popularne są dania wegańskie oraz kuchnia bliskowschodnia.

Polacy podczas gotowania wykonują także inne czynności, na przykład słuchają radia lub muzyki (63,4 proc.), a także oglądają telewizję (30,7 proc.), część przegląda social media (24,2 proc.), tylko 17,2 proc. ankietowanych nie robi nic dodatkowego. Pozostali słuchają podcastów lub oglądają seriale.

Źródło artykułu:Biostat
polskażywienienawyki żywieniowe
Wybrane dla Ciebie