PrzepisDietaPodkręci smak każdej sałatki i przyspieszy metabolizm. Wiele osób krzywi się na sam widok

Podkręci smak każdej sałatki i przyspieszy metabolizm. Wiele osób krzywi się na sam widok

Dodaj do sałatki, a odmienisz jej smak
Dodaj do sałatki, a odmienisz jej smak
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

24.06.2024 16:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nie warto przechodzić obok nich obojętnie. Nie dość, że poprawiają trawienie, nie dość, że są witaminową bombą, to wykazują działanie antystarzeniowe, a dzięki pikantnym nutom dodają sałatkom lekkiej wyrazistości. Nie żałuj sobie, możesz jeść je garściami. A mowa o... liściach rukoli.

Pora zmniejszyć dystans do zielonych liści. Niestety nadal obciążone są złą sławą, być może wiele osób kojarzy je z dietami cud sprzed lat, kiedy to sałaty były wyznacznikiem restrykcyjnych planów żywieniowych. Dzisiaj już wiemy, że dieta ma niewiele wspólnego z głodzeniem się, a same sałaty warto włączyć do diety, bo po prostu są bardzo zdrowe. I mimo że to "tylko" zielone liście, uznaje się je za najzdrowsze warzywa świata. Wśród nich jest również rukola, którą możemy hodować w domowym ogródku, a która doskonale wpływa m.in. na zdrowie jelit.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na co dobra jest rukola? Właściwości zdrowotne zielonych warzyw liściastych

Badania opublikowane w "Nature Chemikal Biology" wskazują, że zielone warzywa liściaste, w tym również rukola, zawierają sulfochinowozę (SQ), czyli unikalny związek cukru, który korzystnie oddziałuje na bakterie jelitowe, pobudzając je do działania, usprawniając tym samym trawienie i przyspieszając metabolizm. Co więcej, regularne spożywanie rukoli może ograniczyć ilość złych bakterii odpowiedzialnych za niektóre stany chorobowe.

Zielone warzywa liściaste, w tym rukola, zaliczane są do żywności przeciwzapalnej, czyli bogatej w związki, które mogą pomóc w zmniejszeniu przewlekłego stanu zapalnego. Susan Bowerman, dyrektorka ds. edukacji i szkoleń żywieniowych w "Herbalife", wyjaśnia na łamach portalu parade.com, że warzywa te są bogate w fitoskładniki oraz beta-karoten, który w razie potrzeby organizm przekształca w witaminę A, a także minerały, błonnik oraz wodę. Ponadto badania naukowe potwierdzają związek pomiędzy regularnym spożywaniem warzyw liściastych a długowiecznością.

Dlaczego jeszcze warto codziennie spożywać rukolę? 100 g zielonych liści pokrywa 100 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę K, 50 proc. zapotrzebowania na witaminę A oraz 25 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C i kwas foliowy. Rukola wykazuje również działa bakteriobójcze, a związki, które odpowiadają za tę właściwość, są również związane z jej charakterystycznym pikantnym smakiem.

Rukola to źródło witamin i minerałów
Rukola to źródło witamin i minerałów© Canva | nata_vkusidey

Z czym najlepiej smakuje rukola? Zastosowanie rukoli w kuchni

Rukola, jak wiele innych zielonych liści, doskonale sprawdzi się jako baza wyrazistego pesto. Najczęściej spożywa się ją na surowo w formie dodatku do sałatek, kanapek, pizzy, koktajli warzywnych czy warzywno-owocowych. Rukola ma lekko pikantny smak, dlatego też stanowi doskonałe uzupełnienie wielu dań, wystarczy kilka niewielkich liści, by dodać potrawie orzeźwienia i wyrazistości.

Rukolę można również poddać obróbce termicznej. Nadaje się do krótkotrwałego smażenia, najlepiej na oliwie lub oleju rzepakowym. Tak przygotowaną można podać do sałatki z pieczonych pomidorów lub miękkich serów. Jeśli zastanawiasz się, jak łatwo włączyć rukolę do diety, dodaj ją np. pod koniec smażenia do jajecznicy, wsuń między kromkę a plaster wędliny lub oprósz nią zupę pomidorową (jak natką pietruszki).

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także