PrzepisDietaWarzywa, przez które tyjesz. Lepiej zawczasu ich unikać

Warzywa, przez które tyjesz. Lepiej zawczasu ich unikać

Warzywniak
Warzywniak
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

11.10.2023 09:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Spożywanie warzyw jest nieodłącznym elementem zdrowej diety. Jednak jak się okazuje, nie wszystkie warzywa są sobie równe pod względem wpływu na masę ciała. Niektóre z nich mogą nawet prowadzić do przybierania na wadze.

W miarę starzenia się większość z nas zyskuje na wadze. Naukowcy przeprowadzili jednak badania, które wykazały, że niektóre warzywa, zwłaszcza trzy z nich, mogą wpływać na przyrost masy ciała u osób w średnim wieku. Istnieją także warzywa, które pod tym względem są bezpieczniejsze. Oto co warto wiedzieć na ten temat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trzy warzywa, które wpływają na masę ciała

Z wiekiem większość ludzi zauważa, że przybierają na wadze. Jest to naturalny proces, ale naukowcy starają się zrozumieć, jakie czynniki mogą wpływać na ten przyrost masy ciała.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Harvard TH Chan School of Public Health trwało aż 24 lata i objęło ponad 136 tysięcy uczestników. Wyniki tego badania wykazały, że spożywanie niektórych warzyw może prowadzić do zwiększenia masy ciała w późniejszych latach życia.

Wśród warzyw, których jedzenie niekorzystnie odbija się na masie ciała, wymienia się:

  • ziemniaki,
  • groszek cukrowy,
  • słodką kukurydzę.

Okazało się, że osoby spożywające powyższe warzywa częściej przybierały na wadze niż te, które jadły tzw. warzywa nieskrobiowe, takie jak brokuły, marchewszpinak.

Związek z węglowodanami

Badanie wykazało, że związek pomiędzy spożyciem węglowodanów z warzyw a przyrostem masy ciała był silniejszy u osób, które już miały nadwagę lub były otyłe, niż u tych z prawidłową masą ciała. W większości przypadków, związek ten był również silniejszy u kobiet.

Wnioski z badania

Naukowcy zauważyli, że przyrost masy ciała powodował zwiększenie poziomu cukru we krwi. Podkreślają, że przejście na żywność o wysokiej zawartości błonnika, taką jak produkty pełnoziarniste i owoce, może pomóc w kontrolowaniu masy ciała w średnim wieku.

Warto jednak pamiętać, że badanie miało charakter obserwacyjny, więc nie można jednoznacznie stwierdzić, że jedzenie niektórych warzyw prowadzi do przyrostu masy ciała. Niemniej jednak, wyniki te sugerują, że jakość i źródło węglowodanów w diecie mogą wpływać na długoterminową kontrolę masy ciała, szczególnie u osób z nadwagą.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także