Porady10 rzeczy, o który warto pamiętać podczas wizyty w restauracji. Przydadzą się nie tylko w czasie obostrzeń

10 rzeczy, o który warto pamiętać podczas wizyty w restauracji. Przydadzą się nie tylko w czasie obostrzeń

10 rzeczy, o który warto pamiętać podczas wizyty w restauracji. Przydadzą się nie tylko w czasie obostrzeń
Ewa
10.05.2021 14:41

Już niedługo restauracje otworzą swoje ogródki. Mamy nadzieję, że to krok w kierunku do otwarcia całych lokali. Podczas swojej wizyty warto jednak pamiętać o kilku rzeczach.

#1 Jak podzielić rachunek

Jeśli chcesz podzielić rachunek- zgłoś to wcześniej kelnerowi. Nie stanowi to najmniejszego problemu, o ile kelner będzie o tym poinformowany wcześniej. Wszystko na spokojnie zliczy i podsumuje. Pamiętasz odpowiedzi w szkole? Takie dodawanie przy stole, pod czujnym okiem gościa, może naprawdę stresujące.

Oczywiście, najlepszą opcją jest zapłacenie całości rachunku przez jedną osobę. Zawsze można rozliczyć się później ze swoimi znajomymi.

Obraz

#2 Gdzie siadać

Zwolnił się stolik, więc odpalasz truchcik i biegniesz go zająć? Poczekaj chwilę, aż obsługa posprząta. Przecież nikt nie lubi siedzieć wśród brudnych naczyń. Dezynfekcja stołu jest również istotna w czasie obostrzeń.

#3 Jedna porcja na dwóch talerzach? Nie!

Kiedy goście proszą o położenie jednej porcji na 2 talerzach, gdzieś w kuchni słychać płacz kucharzy. Po pierwsze, dezorganizuje im to prace. Po drugie, często takie zmiany to straty dla restauracji.

Obraz

#4 Kultura to podstawa

Niby każdy wie, niby nie trzeba mówić, ale pracownicy gastronomii są zgodni: nie każdy mówi "dzień dobry". O "proszę" i "dziękuję" nie wspominając. Pamiętajmy, że nasze zachowanie najlepiej pokazuje to, jakimi osobami jesteśmy. Nie pozostawiajmy po sobie złego wrażenia.

#5 Jeśli możesz- zostaw napiwek

Napiwki to wciąż kontrowersyjny temat. W niektórych krajach jest wręcz obligatoryjny (np. USA), u nas powoli staje się normą.
Jeśli masz taką możliwość, serwis nie zawiódł- zostaw napiwek. To forma docenienia obsługi. Robi się im zawsze miło!

Mówi się, że napiwek to 10% kwoty całego zamówienia. Jeśli jednak nie jesteś w stanie tyle dać- nie przejmuj się. Liczy się gest!
Ze swojego doświadczenia powiem, że cieszyło mnie tak samo 5 jak 20 zł napiwku.

#6 Postaraj się nie palić w ogródku

Często w ogródkach restauracyjnych możliwe jest palenie papierosów. W czasie, gdy otwarte pozostaną jedynie ogródki- postaraj się jednak tego nie robić. Dym papierosowy może przeszkadzać innym gościom, którzy nie mają nawet wyboru miejsca w środku. Jeśli jednak Twoje uzależnienie jest na tyle silne, że musisz zapalić- postaraj się zrobić to na tyle dyskretnie, żeby dym nie roznosił się między stolikami.

Obraz

#7 Nie narzekaj głośno na ceny

Trochę odzwyczailiśmy się od wizyt w restauracjach. W związku z pandemią wiele miejsc postanowiło wprowadzić oferty promocyjne i rabaty. Aplikacje jak Wolt czy Uber oferują często akcje promocyjne i rabaty, więc ceny w restauracjach mogą okazać się wyższe.

Wynika to jeszcze z jednej rzeczy: chęci nadrobienia strat. Żywność drożeje, więc i półprodukty są droższe. Pandemia nie pomogła, więc podwyżka cen w niektórych miejscach może być po prostu nieunikniona.

I chociaż ceny mogą być czasami zaskakująco (i czasem niezasadnie) wysokie, to powstrzymajmy się jednak od głośnych uwag. Obsługująca nas kelnerka czy barman naprawdę nie mają na to wpływu i nic na to nie poradzą.

#8 Duży ruch to utrudnienie

Nie tylko dla obsługi, ale również dla gości. Można się spodziewać, że w pierwszych tygodniach restauracje zaleje fala osób stęsknionych za dobrym jedzeniem i klimatem. I super! Jest jeno małe ale: duży ruch to dużo pracy. Mogą być opóźnienia, dłuższy czas oczekiwania i kończące się pozycje w menu. Nie jest to nic miłego, ale postarajmy się być trochę wyrozumiali.

#9 Klient nas pan?

Przychodzisz do restauracji i czujesz się jak pan i władca? Rzucasz irracjonalne żądania, grymasisz i narzekasz? Na pewno poczekasz dłużej.
Traktujmy innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani.

#10 Bądź wyrozumiały

Po takim czasie mogą zdarzyć się błędy, pojawią się nowi pracownicy, którzy muszą się porządnie wyszkolić. Bądźmy dla siebie wyrozumiali. Oczywiście, nigdy nie akceptujcie niemiłego zachowania obsługi, ale pamiętajmy: jesteśmy tylko ludźmi i traktujmy się po prostu po ludzku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także