Jajko na miękko, czy na twardo? W której wersji jest zdrowsze i lżejsze?

Na miękko, czy na twardo - w której wersji jajko jest zdrowsze? - Pyszności; Foto: Canva.com

Jajka stanowią częsty składnik naszych śniadań. Niektórzy spożywają je na miękko, a inni wolą, gdy są całkowicie ugotowane. W której wersji jajko jest zdrowsze? Rozwiewamy wątpliwości!

Jajko – wartości odżywcze

jajko z dodatkiem warzyw

Jajka – Pyszności; Foto: Canva.com

Wielu z nas nie potrafi sobie wyobrazić śniadania bez jajka. Idealnie smakuje w postaci jajecznicy z dodatkiem boczku, czy na miękko, posypane pietruszką. Niekiedy kładziemy plasterki ugotowanego jajka na kanapkę. W konsekwencji wzbogacamy nie tylko smak, ale również wartość odżywczą naszego śniadania.

Jajka wyróżniają się dużą zawartością witamin z grupy A, D, E oraz K. Dodatkowo spożywając je, dostarczamy naszemu organizmowi m.in. żelaza, czy potasu. Jest to jedyny produkt spożywczy, który zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne. W związku z tym warto wiedzieć, w jakiej formie najlepiej go spożywać? Na miękko, czy na twardo?

W której wersji jest zdrowsze?

Gotowanie jajek w garnku

Gotowanie jajek – Pyszności; Foto: Canva.com

Jajko zazwyczaj spożywane jest na twardo bądź na miękko. Nie każdy z nas wie, w której wersji jest zdrowsze. Okazuje się, że duże znaczenie ma tutaj czas, w którym produkt poddawany jest wysokiej temperaturze. Im dłużej je gotujemy, tym więcej wartości odżywczych traci.

Poza tym wysoka temperatura sprzyja utlenieniu cholesterolu. W konsekwencji powstają oksysterole, które mają negatywny wpływ na pracę serca. W związku z tym jajko na miękko jest zdrowsze.

Dodatkowo jajka na miękko są wyjątkowo lekkostrawne. W konsekwencji często spożywają je osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego. Warto zaznaczyć również, że jedno jajko na miękko odpowiada tylko 88 kcal.

Jak przygotować idealne jajko na miękko?

Jajko na miękko przygotujesz w prosty i szybki sposób. Ważne, aby przed gotowaniem produkt miał temperaturę pokojową. W związku z tym najlepiej wyjąć go wcześniej z lodówki.

Wlej wodę do garnka i doprowadź ją do wrzenia. Gdy zacznie się gotować, włóż delikatnie jajka do środka. Gotuj je w zależności od wielkości od 3 do 6 minut.

Zobacz na naszym kanale YouTube jak przygotować jajko sadzone z piekarnika krok po kroku.


Komentarze

Komentarze do tego artykułu zostały wyłączone

Najczęściej czytane dziś

Może Cię zainteresować

×