PrzepisDietaJesz często awokado? Zobacz, jak bardzo wpływa to na twój organizm

Jesz często awokado? Zobacz, jak bardzo wpływa to na twój organizm

Jakie właściwości prozdrowotne ma awokado?
Jakie właściwości prozdrowotne ma awokado?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

29.01.2024 13:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wszyscy doskonale poznaliśmy się na awokado. Oryginalny smak, piękny, zielony kolor i kremowa konsystencja sprawiają, że możemy w nieskończoność mnożyć jego wykorzystanie w kuchni. To jednak nie są jedyne korzyści płynące ze spożywania awokado. Poznaj jego inne właściwości.

Nie każdy z nas jednak zdaje sobie sprawę, jak wielka prozdrowotna moc drzemie w tym "tłustym" owocu. To obfitość substancji odżywczych, które wykazują wyjątkowo korzystne oddziaływanie na nasz organizm. Dlaczego więc warto sięgać po awokado?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Awokado, czyli "tłusty" i… modny owoc

Awokado fantastycznie sprawdza się, jako składnik zielonych koktajli czy lekkich sałatek. Na jego bazie przygotujemy oryginalną pastę kanapkową oraz egzotyczne guacamole. Niebanalnym pomysłem będzie połączenie awokado ze słodkim bananem i gorzkim kakao. Jeszcze jakiś czas temu każda modna kanapka czy deser musiały składać się m.in. z awokado. Owoc ten królował na zdjęciach potraw zamieszczanych w mediach społecznościowych. W zasadzie awokado nadal nie wychodzi z kulinarnej mody. I słusznie, bo to nie tylko fantastyczny składnik potraw, ale i skarbnica witamin, minerałów, prozdrowotnych enzymów oraz zdrowych kwasów tłuszczowych.

Awokado znane jest ludzkości od tysięcy lat. Dzisiaj mamy do dyspozycji ponad 120 gatunków tego owocu, choć uprawy skupiają się jedynie na kilku, a najpopularniejszą odmianą pozostaje niezmiennie awokado Hass. Co do samej klasyfikacji – awokado uznawane jest za owoc, choć wielu kucharzy czy znawców sztuki kulinarnej zalicza je do warzyw.

Za co cenimy awokado?

Awokado to nie tylko oryginalny smak, kolor i konsystencja. To także, a może przede wszystkim, owoc niezwykle bogaty w cenne składniki i substancje odżywcze.

Co znajdziemy w awokado? Wśród witamin dominują tutaj witaminy A, E i C, witamina K oraz witaminy z grupy B, w tym B1, B2, B3, B5. Awokado bogate jest również w kwas foliowy. Wśród minerałów, jakie zawiera nasz "tłusty" owoc wymienić możemy przede wszystkim potas, magnez, selen, cynk, fosfor, mangan oraz miedź.

Awokado to również źródło cennych kwasów tłuszczowych Omega-9, w tym kwasu oleinowego. Ten jednonienasycony rodzaj kwasu wykazuje korzystne działanie na układ sercowo-naczyniowy. Obok kwasów Omega-9 w awokado znajdziemy również kwasy Omega-6.

Enzymy, jakie zawiera awokado, wykazują pozytywny wpływ na nasze trawienie, pracę wątroby i detoksykację organizmu. Skutecznie łagodzą także dolegliwości układu pokarmowego. Występujące tutaj luteina oraz zeaksantyna to z kolei substancje poprawiające wzrok, oddziałujące korzystnie na pracę układu nerwowego i działające przeciwmiażdżycowo.

Awokado cenione jest także za swoje właściwości antyoksydacyjne. Poza wymienionymi witaminami i minerałami, w tym zakresie owoc oferuje nam tripeptyd glutationu, który zaliczany jest do grona najsilniejszych przeciwutleniaczy.

jajka po wiedeńsku po benedyktyńsku kanapki z jajkiem jajko na miękko awokado
jajka po wiedeńsku po benedyktyńsku kanapki z jajkiem jajko na miękko awokado© Adobe Stock | ©shersor - stock.adobe.com

Owoc na dolegliwości układu pokarmowego i cukrzycę typu 2.

Lista dolegliwości, na które awokado to skuteczne remedium przywracające dobre samopoczucie i zdrowie, jest naprawdę długa. Owoc ten polecany jest przez specjalistów również jako ważny element profilaktyki. Awokado w codziennej diecie pozwoli bowiem nie tylko pozbyć się nieprzyjemnych dolegliwości, ale i może ochronić nas przed występowaniem wielu chorób.

Bogactwo witamin i minerałów sprawia, że awokado pozytywnie wpływa m.in. na nasze serce, układ krwionośny oraz układ nerwowy. Wspomniane enzymy będą wspomagać trawienie i właściwe funkcjonowanie całego układu pokarmowego. Awokado zawiera również błonnik pokarmowy, stąd też jego rola w regulowaniu gospodarki cukrowej w organizmie, obniżaniu poziomu cholesterolu czy pozytywnym wpływie na perystaltykę naszych jelit. Już przed wiekami wykorzystywano awokado, a dokładnie jego liście i skórkę, w medycynie ludowej. Liście służyły jako remedium na biegunkę i wzdęcia, natomiast skórce przypisywano właściwości przeciwpasożytnicze.

Awokado przyczynia się do ochrony komórek organizmu przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Śmiało możemy przypisać mu rolę protekcyjną w przypadku chorób serca czy chorób nowotworowych. Ostatnie badania jasno wskazują również, że owoc ten może mieć swój potencjał w prewencji cukrzycy typu 2. Chodzi tutaj przede wszystkim o poprawę wrażliwości insulinowej, a to za sprawą cząsteczki tłuszczu nazywanej awokatyną B (AvoB), która występuje tylko w awokado.

Inne wyniki badan donoszą, że regularne spożywanie awokado i jego stała obecność w diecie, mogą mieć korzystny wpływ na utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu LDL we krwi. Obiecujące wnioski badań mówią także o znaczącej roli awokado w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego.

Dietetyczka Katarzyna Polczyk dla Wirtualnej Polski

Źródło artykułu:prostazdrowadieta.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także