PoradyKilogramy będą lecieć jak szalone. Wystarczy trzymać się kilku zasad

Kilogramy będą lecieć jak szalone. Wystarczy trzymać się kilku zasad

Post Daniela
Post Daniela
Źródło zdjęć: © Getty Images | SergeBlack

06.10.2023 13:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W ostatnich latach zyskały na popularności diety opierające się na okresowym poście i eliminacji pewnych produktów spożywczych. Są one preferowane zwłaszcza przez osoby dążące do utraty masy ciała lub poprawy ogólnego stanu zdrowia. Jednym z przykładów takiej diety jest post Daniela.

Zgodnie z jego założeniami, post ten powinien trwać około 40 dni. W tym czasie głównym składnikiem diety są wyłącznie warzywa, niektóre owoce i woda. Czy można uznać post Daniela za zdrową dietę? Czy warto go wypróbować? I czy jest on odpowiedni dla każdego?

Post Daniela – historia

Dieta, jaką jest post Daniela, wywodzi się z opisów biblijnych, a dokładnie z Księgi Daniela. Biblijny Daniel należał do rodziny królewskiej. W młodym wieku wraz z innymi członkami możnych rodzin został uprowadzony do Babilonu, gdzie miał zostać urzędnikiem przy dworze króla Nabuchodonozora II.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Królowi zależało, aby uprowadzeni zdobywali wiedzę i umiejętności niezbędne do objęcia ważnych stanowisk, więc pozwolił on im spożywać pokarmy z królewskiego stołu. Daniel, ze względu na swoją pobożność odmawiał jedzenia produktów, których wg zasad religii żydowskiej nie powinien spożywać, czyli m.in. alkoholu czy mięsa. Postanowił on więc oprzeć swoją dietę wyłącznie na jarzynach i wodzie.

Pomysł ten nie spodobał się początkowo przełożonym, którzy obawiali się pogorszenia jego stanu zdrowia na takiej diecie. Wobec tego Daniel prosił o możliwość wypróbowania jej tylko przez 10 dni. Po tym czasie okazało się, że jego stan zdrowia i umysłu jest bardzo dobry, a sam Daniel wyróżnia się na tle swoich współtowarzyszy siłą i witalnością.

Założenia postu Daniela

Współczesny post Daniela to dieta oparta na warzywach, owocach i wodzie, wzorowana na sposobie odżywiania biblijnego proroka. Może być stosowana okresowo, maksymalnie przez 40 dni. Z tego względu jest często wybierana przez osoby uduchowione, zwłaszcza w okresie Wielkiego Postu.

Post Daniela jest dietą o dużych ograniczeniach żywieniowych, gdzie dzienna podaż energii wynosi ok. 800 kcal. Podczas jej trwania można spożywać wszystkie warzywa z wyjątkiem ziemniaków. W przypadku owoców dozwolone są jedynie owoce niecukrowe np. owoce jagodowe, jabłka, kiwi, mandarynki, cytryny i grejpfruty. Z tych produktów można przygotować m.in. sałatki, koktajle, zupy, przeciery czy soki. Warzywa i owoce można poddawać wszelkiej obróbce termicznej. Dozwolone są też przyprawy ziołowe, a także pieprz i sól.

Z diety należy wyeliminować mięso, nabiał, rośliny strączkowe, orzechy, pestki, oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce, ryby, owoce morza, jajka, produkty zbożowe, pseudozboża, ryż, kawę, herbatę, wodę gazowaną, napoje energetyczne, alkohol i słodycze. Nie należy także żuć gumy, palić papierosów oraz przyjmować suplementów diety z olejami, chrząstkami czy soją.

Post Daniela – wady i zalety

Grono zwolenników postu Daniela uważa, że ma on właściwości oczyszczające i odtruwające organizm z toksyn. Jednakże twierdzenie to nie ma przełożenia w badaniach naukowych. Z pewnością dieta z tak dużą ilością warzyw i owoców dostarcza do organizmu wysokich dawek witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i innych substancji biologicznie czynnych. Związki te mogą m.in. łagodzić stany zapalne organizmu oraz wpłynąć na poprawę pracy układu krążenia czy układu odpornościowego.

Ze względu na spory deficyt kaloryczny post Daniela może wpłynąć na zmniejszenie masy ciała. Należy jednak przy tym pamiętać, że długotrwałe stosowanie tak restrykcyjnej diety wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia efektu jojo, zaburzeń hormonalnych czy utraty masy mięśniowej.

Post Daniela wyklucza wiele istotnych składników pokarmowych takich jak białka, tłuszcze czy węglowodany złożone. W związku z tym może prowadzić do niedoborów pokarmowych, problemów z koncentracją, osłabienia, przewlekłego zmęczenia czy pogorszenia stanu zdrowia.

Post Daniela – przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do stosowania postu Daniela jest ciąża i karmienie piersią. Nie jest on zalecany także dzieciom, młodzieży i osobom starszym. Dieta, która bazuje tylko na warzywach i owocach, nie jest wskazana sportowcom oraz osobom przewlekle chorym m.in. na nowotwory, cukrzycę czy choroby układu pokarmowego. Nie powinny jej stosować także osoby z zaburzeniami hormonalnymi czy niedoborami odporności oraz cierpiącymi na zaburzenia odżywiania i choroby psychiczne. Co ważne, przed wdrożeniem tego typu diety warto wcześniej skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Czy post Daniela to zdrowa dieta?

Warzywno-owocowy post Daniela jest dietą restrykcyjną, która nie dostarcza ważnych dla naszego zdrowia makroskładników w odpowiednich proporcjach. Choć w diecie tej znajduje się dużo produktów bogatych w błonnik, witaminy i składniki mineralne, to w dłuższej perspektywie może sprzyjać wystąpieniu niedoborów pokarmowych, które w konsekwencji doprowadzą do pogorszenia stanu zdrowia. Chcąc zadbać o swój organizm, poleca się stosować urozmaiconą dietę, która zawiera różnorodne produkty spożywcze, w tym nie tylko warzywa i owoce, ale również zboża, chude mięso, ryby, jaja, czy tłuszcze roślinne. Z dietetycznego punktu widzenia post Daniela jest dietą wartą polecenia.

Bibliografia:

  1. Dajka K., Piórkowski Ł.: Post Daniela z uzdrawiającą dietą dr Ewy Dąbrowskiej. Jak skutecznie oczyścić ciało i ducha, Wydawnictwo WAM, 2017.
  2. Klein A. V., Kiat H.: Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence, Journal of Human Nutrition and Dietetics, 2015; 28(6): 675-686.
Źródło artykułu:Agata Soroczynska
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także