PrzepisDietaJedz na śniadanie zamiast kanapek. Będziesz mieć talię osy i sprawny mózg

Jedz na śniadanie zamiast kanapek. Będziesz mieć talię osy i sprawny mózg

Gryczanka
Gryczanka
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
10.02.2024 08:55

Wiele osób odrzuca jej intensywny smak i zapach, inni z kolei nie wyobrażają sobie jadania takiego produktu z rana, w dodatku na słodko. My zaś udowadniamy, że nie tylko jest doskonałym rozwiązaniem na pierwszy posiłek dnia, ale też wspaniale komponuje się z przeróżnymi dodatkami, zwłaszcza ze względu na fantastycznie orzechowe nuty. Sprawdź, zanim zaczniesz grymasić.

Gryczanką zajadali się nasi dziadkowie. Nie mieli co prawda dostępu do tak różnorodnych produktów, a więc ich posiłek nie był tak zmyślną kompozycją, jakie dzisiaj możemy stworzyć. Jednak to, co gryczanka mogła zaoferować i oferuje do dzisiaj, to ogrom cennych składników, które nie są obojętne dla naszego organizmu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaką kaszę gryczaną wybrać - paloną czy niepaloną?

Na wstępie warto zaznaczyć, że i jedna, i druga są pełne wartościowych składników. Kasza gryczana palona poddana jest obróbce cieplnej, za sprawą której zyskuje ciemniejszy kolor i gorzkawy posmak. Kasza niepalona zaś jest kaszą suszoną, ma jaśniejszą barwę i delikatniejszy smak.

Jak łatwo się domyślić, obróbka cieplna odbija się niekorzystnie na zawartości cennych składników w kaszy gryczanej - konkretniej obniża jej zdolność antyoksydacyjną. Niemniej palona kasza gryczana ma nieco więcej błonnika w porównaniu do niepalonej, a także żelaza i kwasu foliowego.

Dlaczego warto jeść gryczankę na śniadanie?

Kasza gryczana nie jest częstym gościem diety. Skutecznie przez lata wypierana była przez ziemniaki, aż zapomnieliśmy, jak istotnym składnikiem diety była kiedyś. Najbardziej popularna była kasza gryczana ciemna. Gotowaną ją na sypko i podawano ze skwarkami, kwaśnym mlekiem lub serwatką. Gryczankę kojarzono z prostym, chłopskim stołem.

To przede wszystkim dlatego, że kasza gryczana jest produktem wysoce sycącym - charakteryzują ją wysoka zawartość białka - rozgrzewającym i dodającym energii. To doskonała propozycja na śniadanie także dla osób na diecie odchudzającej czy bezglutenowej. Gryka nie zawiera glutenu, a osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy, powinny zwrócić uwagę na wysoką zawartość błonnika w gryczance, a także jej niski indeks glikemiczny.

Gryczanka
Gryczanka © Pixabay

Co więcej, badania wskazują na właściwości gryki obniżające poziomu cukru we krwi. Za efekt ten odpowiedzialny jest D-chiro-inozytol, który m.in. zwiększa wrażliwość komórek na insulinę. Warto również wiedzieć, że dzięki wysokiej zawartości witaminy B kasza gryczana wspiera działanie mózgu i układu nerwowego. Produkt ten bogaty jest również w polifenole, potas, magnez, żelazo fosfor, miedź czy cynk.

Gryczanka na słodko na śniadanie. Przepis

Gryczankę można przygotować na wiele różnych sposobów. Jednym z najprostszych jest ugotowanie kaszy na sypko i wymieszanie jej z domowym à la puddingiem kakaowym (zblendowane kakao, banan i mleko/napój roślinny). Taką mieszankę warto oprószyć orzechami. To doskonała kompozycja smakowa, łatwa do przygotowania i niewymagająca dodawania słodzideł. Zobacz też inny przepis na gryczankę.

Składniki:

  • 40 g kaszy gryczanej niepalonej,
  • 250 ml mleka/napoju roślinnego,
  • miód do smaku,
  • garść ulubionych owoców,
  • szczypta soli.

Przygotowanie:

  1. Mleko zagotuj z dodatkiem szczypty soli. Do gorącego już mleka wsyp kaszę gryczaną i całość doprowadź do wrzenia. Następnie zmniejsz ognień i gotuj kaszę pod przykryciem ok. 15 minut (aż wchłonie mleko).
  2. Gryczankę przełóż na talerz i podawaj z ulubionymi dodatkami - świeżymi lub suszonymi owocami, chrupiącymi orzechami i nasionami, przyprawami - cynamonem czy kardamonem. Kiedy nieco ostygnie, możesz dodać miodu.
Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także